Hopp til innhold

- Nei, den frykter vi ikke

Bilbransjen i Grenland frykter ikke konkurranse fra den indiske elbilen Tata.

Ratan Tata
Foto: Mustafa Quraishi / AP

Fra neste år vil Tata produsere 3000 elbiler og batteriene skal produseres og monteres på Herøya, i samarbeid med Miljøbil Grenland.

De lokale bilforhandlerne mener at det er positivt med lokal elbilproduksjon, men tror ikke at de indiske elbilene vil bli noen stor suksess i Norge.

Les også: Ny el-bil produksjon i gang

- Frykter ikke el-bilen

De skjelver ikke i buksene av den grunn.

Toyota-forhandler Egil Funnemark er ikke redd for konkurransen, og tror disse bilene først og fremst vil være egnet for det indiske markedet. Mitsubishi-forhandler Tom Grave tror heller ikke at elbiler fra indiske Tata vil kunne konkurrere i Grenland.

- Jeg tror ikke de er dårligere til å lage biler enn andre, men jeg tror ikke det er marked for det her. Dessverre så er ikke teknologien god nok for en gjennomsnittelig bilkjøper her i Norge, sier han.

Hva er det som må til?

- Det som mangler er muligheten til å kjøre over lengre strekninger. I tillegg kjøring med henger og de sliter vel også fortsatt litt med kjøring i kulde, sier han.

- Lykke til

Volkswagen-forhandler, Ragnar Sageie, ser heller ingen grunn til å frykte konkurransen fra indiske Tata. Han sier ut fra egne erfaringer at det kan være svært vanskelig å introdusere nye bilmerker i Norge.

- Vi har prøvd på en spansk versjon via Seat, men det var ikke vellykket. Så jeg ønsker dem lykke til. Det er rett og slett ikke enkelt å få aksept i det norske markedet, sier han.

Bilanalytiker John Fiskvik tror det er marked for el bilene som Miljøbil Grenalnd skal produsere på Herøya. Han mener Tata er blant dem som virkelig over tid har lært mye om bilproduksjon.

- De har tilgang til kompetanse og teknologi som gjør dem til en fullverdig bilprodusent. Den bilen det er snakk om har alle muligheter, og dette er nok ikke det siste vi har sett fra Tata.