NRK Meny
Normal

Vet du hva en tekstevangelist gjør?

Værelsesbetjent, kaospilot, kodeninja og promotør er bare noen av stillingstitlene som er å finne i stillingsannonsene. – Fin balanse mellom å være kreativ og useriøs, mener rekrutterer.

jobbannonser

Mange bedrifter og rekrutteringsselskaper forsøker å trekke til seg søkere ved å skrive kreative stillingsannonser. Illustrasjonsfoto fra Finn.no.

Foto: Martine Furulund

Bedrifter og rekrutteringsselskaper bli stadig mer kreative når de skal tiltrekke seg søkere.

– Kodeninja og chief amazement officer er noen av eksemplene jeg har kommet over, sier Christine Calvert, som driver firmaet Tekstdoktor.

Calvert holder kurs og foredrag for næringslivet om skriving og om hvordan de skal skrive gode jobbannonser.

– Stillingstitler er definitivt knyttet til status, sier hun.

Overfladisk og misvisende

– Kreative varianter skal fange interesse, men blir det for fancy kan det bli uforståelig og virke overfladisk, sier Bjørn Myhre, som er eier av Personal Utvelgelse Tønsberg og har skrevet tusenvis av stillingsannonser de siste tjue årene.

Bjørn Myhre, PU

Bjørn Myhre fra Personal Utvelgelse Tønsberg anbefaler stort sett å bruke et nøkternt språk i stillingsannonser.

Foto: Privat

Han mener det er en hårfin balanse mellom å være kreativ og virke useriøs.

– Man må se an stillingen. Søker du en prest til sentralsykehuset kan du kanskje ikke være så kreativ, sier Myhre.

– Noen stillingstitler kan være misvisende. Kaller man en stilling for "promotør" i stedet for "selger", høres kanskje jobben tryggere og lettere ut, mener tekstdoktor Calvert.

– Ville aldri søkt på en jobb som heter "saksbehandler"

– En gang kom jeg over en jobbannonse hvor en bedrift søkte etter en "tekstevangelist". Den traff meg rett i hjertet, og den stillingen bare måtte jeg søke på, sier Christine Calvert.

En tekstevangelist er det sammen som en tekstforfatter.

– Personlig hadde jeg aldri søkt på en jobb som heter "saksbehandler", men da er jeg heller ikke den rette for stillingen. Hele poenget med en jobbannonse er å treffe akkurat den ene rette søkeren.

Christine Calvert, tekstdoktor.

Tekstdoktor Christine Calvert liker at bedrifter tør å tenke annerledes, men anbefaler ikke alle å være kreative når de skriver jobbannonser.

Foto: Privat

Skiller seg ut i mengden

– Vi prøver ikke å pynte på stillingstittelen eller villede noen, men tiltrekke oss kandidater og tenke litt nytt. I noen stillinger får vi kanskje få søkere, da prøver vi å finne på noe så vi kan skille oss ut i mengden, sier Hanne Holst, rådgiver i Adecco Select.

Ifølge Holst er det noen bransjer og stillinger som egner seg bedre for nytenkning i stillingsannonsene enn andre.

– Kreative folk tiltrekkes kanskje av en kreativ annonse. Trenger vi en regnskapsfører, skriver vi bare det, sier hun.

hanne holst

Hanne Holst fra Adecco Select sier kreative jobbannonser er til for å treffe søkere, ikke skaffe klikk.

Foto: Adecco Select

Følger utviklingen

– En tittel som høres mer spennende ut kan skape mer tilfredshet hos arbeidstakeren, sier førsteamanuensis ved Handleskolen BI, Ole I Iversen.

Iversen mener tanken bak kreative stillingstitler er at jobben skal virke mer tiltrekkende og trekke flere søkere.

– Samtidig er det helt naturlig at titlene er i endring. Teknologien og digitaliseringen påvirker arbeidsoppgavene, dermed må også titlene følge etter, sier han.