Han er leder for hovedutvalg for utdanning i Vestfold fylkeskommune og har fått en fersk forskningsrapport fra NTNU på bordet.
Den analyserer svarene fra Elev- og læringsundersøkelsen som er gjennomført i alle de videregående skolene i Vestfold
Flere punkter stikker seg ut:
- Elever er usikre på skolens rutiner i mobbesaker.
- Mange elever sier ikke ifra hvis de oppdager mobbing og krenkelser.
- Elever opplever at det lærere mobber like mye som medelever.
– Men vi ligger stort sett på landsgjennomsnittet, men målet for oss er å ha så lite mobbing som mulig. Nå har vi mulighet til å rette innsatsen mer på noen områder, sier Hestnes.
Konkrete tiltak
Han mener det er alvorlig at elever ikke vet hvordan de varsler om mobbing.
– Hvordan de varsler om mobbing må vi klare å legge til rette for. Elevene skal ikke være redde for represalier fra andre elever når de varsler om mobbing, sier Hestnæs.
– Hvordan vil du konkret gjøre det?
– Det skal vi i samarbeid med rektor og administrasjonen nå finne ut. Det handler om å gi informasjon når elevene starter på skolen og kanskje varsle via internett, det er mange muligheter, sier Hestnes.
Forskningsrapporten fra NTNU skal opp i Hovedutvalg for utdanning til onsdag.