Fra mars til august i år gjennomførte Mattilsynet i Buskerud, Vestfold og Telemark 341 tilsyn i hurtigmatbransjen. Ifølge undersøkelsene manglet over halvparten tilfredsstillende orden og renhold.
Tilsynene er utført i virksomheter som produserer varm hurtigmat. For eksempel gatekjøkken, bensinstasjoner og kebab-utsalg, inkludert pizzabakere (unntatt de som definerer seg selv som restauranter).
53 prosent hadde regelverksbrudd
Av de 182 virksomhetene med regelverksbrudd, var det åtte virksomheter som fikk hastevedtak. Det var flest regelverksbrudd på kontrollpunktet «orden, renhold, vedlikehold».
– Det er skuffende at det er avdekket mange regelverksbrudd. Mange av virksomhetene i denne delen av hurtigmatbransjen har mangelfulle rutiner for grunnleggende hygienisk drift. Det kan tyde mangelfull kompetanse og forståelse for å sikre trygg mat, opplyser Mattilsynet.
– Mattilsynets intensjon er å avdekke risiko og vi ønsker å ligge i forkant og avdekke farer, sier Bondevik.
Inspektørene har sett på ansattes håndvaskrutiner og bruk av arbeidsantrekk, renholdsrutiner i virksomheten, beskyttelse av mat mot forurensing, samt temperaturstyring.
I tillegg har det ved noen av tilsynene vært vurdert om det er gode rutiner for sporing av mat/råvarer, eller om virksomheten har sikret at det er tilstrekkelig hygienisk kompetanse
Denne bransjen som serverer varm hurtigmat spenner fra små kiosker til store bensinstasjoner og restauranter.
– Noen får det til, men det er flere som sliter med lokalene og med rutinene, sier hun.
Skal følges opp
– Alle som har fått merknader og pålegg om forbedringer vil bli fulgt opp tett, forsikrer Bondevik.
– Korte tidsfrister for å rette opp feil og mangler er allerede satt, sier hun.