Wirerekkverk er for lengst montert på store deler av den firefelts motorveien i nordre Vestfold. Statens Vegvesen i Vestfold har god erfaring med dette rekkverket, forteller overingeniør Reidar Jørgensen.
- Dersom en motorsykkel kjører ut og treffer et fysisk skille mellom veibanene spiller det liten rolle hva det er laget av, hevder Jørgensen.
Han forteller at det planlegges, og er gitt tillatelse til, å sette opp ytterligere 15 kilometer at det forbudte wirerekkverket.
Dynamiske fartsgrenser
Årsaken er innføringen av dynamiske fartsgrenser, et prosjekt som nå utredes i Vegdirektoratet. Dynamiske fartsgrenser blir trolig innført om ikke lenge og da kan fartsgrensen variere fra 0 - 110 km, avhengig av ulike forhold på strekningen. Statens Vegvesen i Vestfold har krevd at det settes opp wirerekkverk mellom veibanene på E 18 i nordre Vestfold når dynamiske fartsgrenser innføres.
Det er allerede slikt rekkverk flere steder på strekningen, men det gjenstår altså cirka 15 kilometer.
"Eggdeleren"
Norsk Motorcykkel Union (NMCU) har lenge vært svært kritisk til wirerekkverket, som har fått kallenavnet "eggdeleren". NMCU hevder at rekkverket er langt mer farlig, spesielt for motorsyklister, enn betongskiller og tradisjonelt autovern. I fjor fikk de, med politisk bistand, gjennomslag hos samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Hun stanset bruken av wirerekkverk på nye veier. Det ble likevel åpnet for at E 18 i nordre Vestfold og E 6 i Østfold skulle fullføres med wirerekkverk.
Ikke på den nye strekningen
Distriktsveisjef Roar Gärtner i Vestfold ønsket å sette opp wirerekkverk også på den nye strekningen av E18 mellom Kopstad og Gulli som åpnes senere i høst. Slik ble det ikke. Den nye strekningen er klargjort med betongskiller og tradisjonelt autovern og er klar for dynamiske fartsgrenser.
Liker ikke det han hører
Leder av NMCU i Vestfold, Trond Ellefsen, liker ikke det han hører om wirerekkverkene i nordre Vestfold.
- Jeg oppfattet at vi i fjor fikk gjennomslag for at det ikke lenger skal brukes wirerekkverk, sier Ellefsen.
Han var ukjent med at det kommer ytterligere 15 kilometer med det forbudte rekkverket i nordre Vestfold og sier han nå vil ta saken opp med NMCU sentralt. Det er de som har jobbet med denne saken, forteller han.
God erfaring med wirerekkverk
Overingeniør Reidar Jørgensen i Statens Vegvesen i Vestfold sier de bare har gode erfaringer med wirerekkverket.
- I gjennomsnitt er det ca. én utforkjøring i uka som treffer wirerekkverket. Det blir minimale skader på kjøretøyene, ingen personer er skadet og kostnadene med å reparere rekkverket er små, sier Jørgensen
Trond Ellefsen i NMCU Vestfold sier de er svært tilfreds med at nye veier nå sikres på en annen måte. Alle som kjører motorsykkel frykter "eggdeleren", sier Ellefsen.