Hopp til innhold

Mer forbudt rekkverk på E18

Hele E18 i nordre Vestfold får wirerekkverk mellom kjørebanene selv om det er innført forbud mot slikt rekkverk. Samferdselsministeren stanset i fjor bruken av wirerekkverk etter press fra blant andre Norsk Motorcykkel Union.

NMCU kritisk til "eggdeleren"

Leder Trond Ellefsen i NMCU Vestfold, og andre motorsyklister, liker dårlig at det blir mer wirerekkverk på E 18 i Vestfold.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Wirerekkverk er for lengst montert på store deler av den firefelts motorveien i nordre Vestfold. Statens Vegvesen i Vestfold har god erfaring med dette rekkverket, forteller overingeniør Reidar Jørgensen.

Reidar Jørgensen, Statens Vegvesen

På E 18 i nordre Vestfold får vegvesenet lov til å sette opp ytterligere 15 km wirerekkverk, som det ikke lenger er lov å bruke, forteller Reidar Jørgensen

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

- Dersom en motorsykkel kjører ut og treffer et fysisk skille mellom veibanene spiller det liten rolle hva det er laget av, hevder Jørgensen.

Han forteller at det planlegges, og er gitt tillatelse til, å sette opp ytterligere 15 kilometer at det forbudte wirerekkverket.

E 18 i Holmestrand uten midtskiller

Her, på E18 i Holmestrander det ikke midtskiller. Her kommer det wirerekkverk som er er innført forbud mot å bruke.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Dynamiske fartsgrenser

Årsaken er innføringen av dynamiske fartsgrenser, et prosjekt som nå utredes i Vegdirektoratet. Dynamiske fartsgrenser blir trolig innført om ikke lenge og da kan fartsgrensen variere fra 0 - 110 km, avhengig av ulike forhold på strekningen. Statens Vegvesen i Vestfold har krevd at det settes opp wirerekkverk mellom veibanene på E 18 i nordre Vestfold når dynamiske fartsgrenser innføres.

Det er allerede slikt rekkverk flere steder på strekningen, men det gjenstår altså cirka 15 kilometer.

"Eggdeleren"

Norsk Motorcykkel Union (NMCU) har lenge vært svært kritisk til wirerekkverket, som har fått kallenavnet "eggdeleren". NMCU hevder at rekkverket er langt mer farlig, spesielt for motorsyklister, enn betongskiller og tradisjonelt autovern. I fjor fikk de, med politisk bistand, gjennomslag hos samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Hun stanset bruken av wirerekkverk på nye veier. Det ble likevel åpnet for at E 18 i nordre Vestfold og E 6 i Østfold skulle fullføres med wirerekkverk.

Ny E 18 med lovlig skille mellom kjørebanene

Den nye E 18 i vestfold mellom Kopstad og Gulli har lovlig skille mellom kjørebanene.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Ikke på den nye strekningen

Distriktsveisjef Roar Gärtner i Vestfold ønsket å sette opp wirerekkverk også på den nye strekningen av E18 mellom Kopstad og Gulli som åpnes senere i høst. Slik ble det ikke. Den nye strekningen er klargjort med betongskiller og tradisjonelt autovern og er klar for dynamiske fartsgrenser.

Trond Ellefsen, NMCU Vestfold

Leder Trond Ellefsen, NMCU Vestfold.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Liker ikke det han hører

Leder av NMCU i Vestfold, Trond Ellefsen, liker ikke det han hører om wirerekkverkene i nordre Vestfold.

- Jeg oppfattet at vi i fjor fikk gjennomslag for at det ikke lenger skal brukes wirerekkverk, sier Ellefsen.

Han var ukjent med at det kommer ytterligere 15 kilometer med det forbudte rekkverket i nordre Vestfold og sier han nå vil ta saken opp med NMCU sentralt. Det er de som har jobbet med denne saken, forteller han.

Reidar Jørgensen med wirerekkverk

Reidar Jørgensen i Statens Vegvesen i Vestfold sier de har god erfaring med wirerekkverk.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

 

God erfaring med wirerekkverk

Overingeniør Reidar Jørgensen i Statens Vegvesen i Vestfold sier de bare har gode erfaringer med wirerekkverket.

- I gjennomsnitt er det ca. én utforkjøring i uka som treffer wirerekkverket. Det blir minimale skader på kjøretøyene, ingen personer er skadet og kostnadene med å reparere rekkverket er små, sier Jørgensen

Trond Ellefsen i NMCU Vestfold sier de er svært tilfreds med at nye veier nå sikres på en annen måte. Alle som kjører motorsykkel frykter "eggdeleren", sier Ellefsen.