NRK Meny
Normal

Måler sjåførenes kjørestil

Unibuss innfører et system som måler fart, krenging, akselerasjon og bremsing. Sjåførene mener det er viktig med klare avtaler for hvordan informasjonen skal brukes.

Bussjåfør Sigurd Sundelius

FLÅTESTYRING: Unibuss skal installere et flåtestyringssystem i alle sine busser. Bussjåfør Sigurd Sundelius er fornøyd med systemet.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– Vi er jo aldri passasjerer hos oss selv. Nå blir det enklere å se hvordan man kjører.

Annstein Garnes, hovedtillitsvalgt i Unibuss, er i utgangspunktet positiv til flåtestyringsteknologien selskapet skal installere i alle sine busser. Han mener likevel det er viktig at sjåførene får være med på å bestemme hvordan informasjonen skal brukes.

– Dette er bare for å få sjåførene selv til å kunne se hvordan man kjører. Hvis man derimot skal gå inn for å straffe dem, er det helt uakseptabelt fra vår side.

Unibuss innfører et system som måler fart, krenging, akselerasjon og bremsing. Bussjåfør Sigurd Sundelius demonstrerer.

Kommunikasjonssjef i Unibuss, Ina Helen Østby, sier at dataene ikke vil bli brukt mot sjåfører.

Hun håper innføringen av systemet kan få ansatte til å utvikle seg gjennom å konkurrere mot seg selv.

Ina Helen Østby

DIALOG: Ina Helen Østby, kommunikasjonssjef i Unibuss, sier de har hatt en god dialog med fagforeningene for å definere hvordan opplysningene skal kunne brukes.

Foto: Henriette Mordt / NRK

– Hver enkelt bussjåfør får en tilbakemelding som viser kjørestil og drivstofforbruk på den siste turen. Månedlig vil det foreligge tall som gjør at man kan sammenligne seg mot gjennomsnittet i selskapet, eller målet man har satt seg, forklarer Østby.

– Viktig med avtaler

– Vi er ikke negative til dette, men man må ta hensyn til personvern.

Også andre busselskaper benytter seg av lignende systemer for å måle hvordan bussjåførene kjører. Nina Risinggård, leder for Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark, mener det er svært viktig å unngå at bussjåfører føler seg overvåket på jobb.

Hun sier det bør inngås en avtale mellom selskapet og tillitsvalgte for å sørge for at informasjonen som samles inn av slike systemer ikke blir misbrukt.

– Det er viktig å få på plass en avtale om hva som er hensikten med flåtestyring. At det ikke blir brukt mot den enkelte sjåfør, hvor lenge det skal lagres og hvem som har tilgang er veldig viktig.

Nina Risinggård, leder for Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark

– INNGÅ AVTALER: Nina Risinggård, leder for Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark, mener det begynner å bli mye overvåking av bussjåfører.

Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRK

Ina Helen Østby i Unibuss sier selskapet ønsker å inngå en slik avtale, og forteller at man har diskutert hvordan man skal ta hensyn til personvern samtidig som man måler sjåførenes kjørestil.

– Vår intensjon er å redusere påvirkningen på miljøet og ivareta trafikksikkerheten på en bedre måte.

Kan sjåførene være helt trygge på at informasjonen som samles inn ikke vil bli brukt mot dem?

– Absolutt. Vi har ikke noe ønske om å ta noen.