Larvik har som flere andre kommuner utfordringer når det kommer til å holde på unge innbyggere.
Mandag lanserte kommunen kampanjen «Savner deg» i samarbeid med Stavernfestivalen.
Ved å tagge noen du savner på sosiale medier, håper kommunen på flere innbyggere. Gulroten er at man får mulighet til å vinne gratisbilletter til festivalen.
– Vi ønsker å sette Larviks innbyggere i kontakt med potensielle tilflyttere, turister og besøkende. Her gir vi de muligheten til å savne noen hjem, forteller prosjektleder for kampanjen, Nils Fredrik Lysebo.
Savner datteren
Lysebo tror kampanjen kan være med å skape blest.
– Så håper vi at noen av de forhåpentlig mange tusen «Savner deg»-meldingene som blir sendt ut kan bidra til at man besøker Larvik mer, eller kanskje til og med flytter hit.
Rune Høiseth, ordfører i Larvik, er positiv til kampanjen. Han markerte lanseringen med å sende en melding til sin egen datter.
– Hun er nå i Budapest på fjerde året. Jeg håper at hun velger å komme tilbake igjen til Larvik, hvor hun har røttene sine.
Selv om kampanjen har et glimt i øyet, ligger det et alvor bak.
– Vi har noen utfordringsbilder. Blant annet med yngre mennesker som skal etablere seg for første gang. Det er den målgruppa vi er på jakt etter, forklarer ordføreren.
Gode kolleger
På torget i Larvik sitter Thomas Bøhm og Asbjørn Valderhaug. Selv om de ikke hadde hørt om kampanjen før den startet, er Valderhaug, som selv er innflytter, åpen for å rekruttere nye innbyggere.
– Min kjære kollega, Thomas Bøhm, kunne vært koselig og fått til byen.
Kunne du tenkt deg å flytte til Larvik?
– Egentlig ikke, men det er hyggelig tenkt, ler Bøhm.