Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- Forbrukerombudet mener kundene kan få pengene tilbake. Repoter Knut Moberg
- Goodjet
Da Goodjet i vinter gikk konkurs hadde norske kunder sikret seg flybilletter til fremtidige turer for 10 millioner kroner.
Alle ble bedt om å melde sine krav til konkursboet, men de fleste avskrev billett-kostnadene som tap da de fikk høre at det var kommet inn krav på 130 millioner i boet.
Flyselskapet eide nemlig ikke mye mer enn navnet. Det meste var leaset.
På krita
En lite benyttet paragraf i kredittkjøploven åpner imidlertid for at de som handlet billett med kredittkort kan kreve pengene tilbake fra kortselskapet.
- Har du brukt Mastercard, Diners Club, American Express eller Kjøpekort, og fått faktura for kjøpet tilsendt i posten, kan du med loven i hånd gå til kortselskapet å kreve pengene dine tilbake, sier Gjedrem.
Ikke minibankkort
Har du derimot brukt minibankkort nytter det neppe å fremme noe krav. Da har du i virkeligheten bare overført penger fra din egen bankkonto og til Goodjet.
Det er viktig at alle som har handlet billetter ved hjelp av kredittkort selv fremmer kravene sine overfor kortselskapet.
- Kortselskapene selv vil neppe tilby kundene erstatning, sier Jo Gjedrem.