Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- Trafikantene detaler for den strekningen de kjører, sier assisterende vegdirektør Kjell Bjørvig. Reporter er Per Simon Mustvedt.
- Bom E 18
Løsningen baserer seg på elektronisk registrering når bilene kjører på eller av E 18. Dette er en billigere løsning enn den bompengeordningen som er planlagt.
- Det betyr også at trafikantene bare betaler for den strekningen de kjører på E 18, sier assisterende vegdirektør Kjell Bjørvig.
Først i landet
Hvis Stortinget sier ja til forslaget kan E 18 mellom Drammen og Porsgrunn bli den første veistrekningen som får bomavgift innkrevd i forhold til kjørt lengde.
Lederen for regionalutvalget i Vestfold, Ragnar Bjerknes, gir forslaget sin fulle tilslutning, og håper Stortinget kan gi klarsignal snarest mulig.
Den nye innkrevingsløsningen består av databrikker og ubemannede sjekkpunkter ved hver av- og påkjøring langs den aktuelle E 18-strekningen. Trafikantene blir registrert når de kjører inn på E 18, og når de forlater E 18.
Regning i posten
Beløpet for strekningen de har kjørt blir trukket via en databrikke i bilen. Trafikanter som ikke har kjøpt slik databrikke må også betale. Skiltene på alle biler som passerer bompunktene blir nemlig fotografert, og de bileierne som ikke har bombrikke får regning i posten.
Kan starte i 2006
- Denne løsningen er langt rimeligere enn dagens bomløsninger, og den gir mer penger til veibygging. Dessuten er den mer rettferdig, fordi trafikantene betaler for den strekningen de kjører, sier Bjørvig.
Denne bominnkrevningen kan tidligst starte på E 18 i 2006 da den reviderte utgaven av Norsk Vegplan trer i kraft.