Diskusjonen kan ikke vare uendelig

Samferdselsdepartementet oppfordrer til debatt rundt jernbanen i Vestfold. Men hevder at avgjørelser som tas blir endelige.

John-Ragner Aarset

Statssekretær John-Ragnar Aarset var på rundtur i Vestfold, for å bli kjent i fylket.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

– Hovedhensikten for meg har vært å bli ordentlig kjent i Vestfold. For jeg har hovedansvaret for jernbane i samferdselsdepartementet, og da må jeg være godt kjent, sier statssekretær John-Ragnar Aarset til NRK.no.

– Jeg må vite om de spennende, morsomme og krevende avgjørelsene som skal tas. Det gjelder for eksempel trasévalg, stasjonsområder osv. i årene som kommer. For det er utrolig mye som skal skje på jernbanen i Vestfold de neste årene.

Les også:

– Gull i våre ører

Det er flere store avgjørelser som skal tas i årene framover. Både hvor en ny stasjon i Horten skal ligge, hva som skal skje med stasjonsområdet i Tønsberg og hvilken trase man skal velge i Larvik for kople seg på den nye Eidanger-traseen.

Kåre Pettersen

Kåre Pettersen likte det han fikk høre fra statssekretæren.

Foto: Sigbjørn Larsen / NRK

– Det er viktig nå at vi sørger for å ha planene klare for de nye strekningene som skal bygges ut. Når vi nå holder på i Holmestrand, at planene er klare og at vi kommer oss til Tønsberg i tide. Men at vi også kommer oss videre. Og så må vi selvsagt ha ressursene til å begynne å bygge når planene er klare, sier Aarset.

– Det statssekretæren sier nå er jo gull i våre ører, for det er jo nettopp det vi ønsker, sier Kåre Pettersen, leder av hovedutvalget for samferdsel i Vestfold fylkeskommune.

– Hele formålet er jo nettopp å holde trykket oppe. Ikke minst fra Tønsberg og sørover. Vi ønsker å få realisert dette så raskt som mulig, forteller Pettersen.

Les også:

Vil unngå omkamper

John-Ragnar Aarset

Aarset mener avgjørelsene som tas må være endelige. Eventuelle omkamper tar for lang tid.

Foto: Olav Heggø / Fotovisjon

Det er mange saker som må avgjøres i Vestfold, og mange meninger. Begge er klare på at avgjørelsene må tas raskt, og at de er endelige.

– Det man ender opp med, det vil man gå for. Vi har ikke tid til å sitte å vente på at man skal bli enige, vi må bare bli enige om ett alternativ. I denne fasen er det lov å fremme ulike syn, og så lander vi garantert på noe. Det skal ikke forsinke. Vi ønsker et dobbeltspor gjennom hele fylket, sier Pettersen.

– Det er veldig bra. Når det er en diskusjon så er det flott. Da må vi få alle argument på bordet. Men så kan ikke den diskusjonen vare i det uendelige. Vi må være effektive og ta en beslutning. Og når den er tatt, så må man akseptere det. Og ikke prøve på omkamper og nye slag, forklarer Aarset.

– Det snakkes om alle avgjørelsene som skal tas. Men når kan vi vente oss at dette lander?

– Jeg skal ikke legge planene fremover her nå. Men vi i departementet har lovet at vi skal være effektive når vi først får planene på bordet. Vi må ikke havne i den situasjonen at vi bygger et lite stykke og så venter vi og planlegger i noen år, før vi bygger igjen. Maskinene må være ute på jobb og bygge jernbane sammenhengende. Det er effektivt og det er lurt og da blir vi raskere ferdig, avslutter Aarset.