Hopp til innhold

– Vanskelig å gi en diagnose over telefon

Tre av fire som oppsøker legevakten kommer med ikke-akutt sykdom. – Men det er bedre å kontakte oss, enn å ta sjansen på å vente til dagen etter, sier avdelingsoverlege ved Tønsberg legevakt, Mats Foshaug.

Legevakt i Vestfold
Foto: Jonas Rydén / NRK

Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin har sett nærmere på nordmenns bruk av legevakten.

Resultatet viser at 75 prosent av alle tilstandene som får behandling på legevakten kan klassifiseres som ikke akutte. Rapporten konkluderer med at mange av pasientene kunne ha ventet til fastlegekontoret åpnet dagen etter.

– Terskelen er lav for å oppsøke legevakta. Vi benytter den som et slags drop-in legekontor, seier Guttorm Raknes som står bak forskingsrapporten.

Ikke enig i konklusjonen

– Tallene er kjente, men jeg tror konklusjonen er feil, sier Mats Foshaug.

Avdelingsoverlegen ved legevakten i Tønsberg forklarer at pasienter som kontakter legevakten deles inn i tre grupper, grønn, gul og rød. De pasientene som settes i den grønne gruppa, kan vente, men ikke nødvendigvis til dagen etter, mener Foshaug.

– Noen av pasientene i denne gruppa kan trenge hjelp samme dag, spesielt hvis det er en fredag, og de ikke kan komme i kontakt med fastlegen sin før mandag.

Han trekker frem pasienter med urinveisinfeksjon som et eksempel.

– De kan ha betydelig ubehag, og kan trenge hjelp samme dag.

Les også:

– Ring oss

Han sier det er vanskelig å vite om pasienten er bare litt dårlig, eller veldig dårlig, basert på en telefonsamtale. Når sykepleier på legevakten, i samråd med legen, er usikre, så ber de pasienten komme inn.

– Det kan godt hende vi finner ut at pasienten ikke hadde trengt å være hos oss, men det kunne vi jo ikke vite på forhånd, sier avdelingsoverlegen.

Han anbefaler alle som mener de trenger legehjelp, å ta en telefon til legevakten først.

– Det er det beste for alle. Pasienten er også best tjent med det, å slippe å komme inn hvis det ikke er behov for det.

Akutt? Ring 113

Undersøkelsen viste også at det er de som bor nærmest legevakten som bruker legevakten mest.

– Legevakten burde sånn sett kanskje ikke ligge midt i et bysentrum, men den kan ikke ligge for langt unna heller, for da viser det seg at kontaktraten fra de pasientene som er akutt trengende, også går ned.

Foshaug mener det må være lov å søke hjelp når man er usikker.

– Det er noen ganger vanskelig for en lege å vurdere hvor syk en pasient er og da er det ihvertfall ikke noe lettere for pasienten, sier han.

Foshaug tror også at noen av de som har et såkalt overforbruk av legevakt, er småbarnsforeldre i tidsklemme.

– Begge foreldre har kanskje jobb, og det kan hende man har brukt opp de tilmålte hjemme-med-sykt-barn-dagene sine, også tyr man til legevakten.

Men er det akutt, så er det akutt. Og da er nummeret 113.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark