Hopp til innhold

– Hvor mange ungdommer må dø?

Så langt i år har tre ganger flere druknet sammenlignet med samme periode i fjor. Norges Livredningsselskap krever nå storsatsing på svømmeopplæring i skolen.

Gard A. Bjørnstad

Presidenten i Norges Livredningsselskap mener politikerne må løfte svømmeferdighetene blant norske skoleelever.

Foto: Norges Livredningsselskap

– Hvor mange barn og unge må drukne før politikerne setter svømmeopplæring på dagsorden i den norske skole, sier president Gard A. Bjørnstad i Norges Livredningsselskap.

35 personer har omkommet ved drukning hittil i år, sammenlignet med 13 på samme tidspunkt i fjor, ifølge en pressemelding fra selskapet.

Sist uke druknet en 17-åring i Trollsvann i Andebu.

Ingen bedring

En undersøkelse bestilt av Utdanningsetaten i fjor sommer avslørte at syv av ti ikke svømmer på topp syv av Oslo-skolene.

– Dette er dystre tall, og vi opplever ikke at det har blitt noen endring siden denne rapporten forelå i fjor, sier Bjørnstad.

Bjørnstad etterlyser en satsing for bedre svømmeferdighetene i den norske skolen. Kompetansemål om svømming og livredning finnes i lærerplanen for kroppsøvingsfaget og er spesifisert på 4., 7. og 10. årstrinn.

– Det nødvendige grunnlaget for svømming og livredning skapes i løpet av de fire første årstrinnene. All opplæring på senere trinn forutsetter at eleven er svømmedyktig, sier Bjørnstad.

Han legger til at hele strategien kollapser når syv av ti ikke kan svømme i fjerde klasse, ifølge undersøkelsen fra Utdanningsetaten.

Svømmedyktighet?

Hva vil det egentlig si å være svømmedyktig? Dette spørsmålet har vært diskutert i flere år, men Utdanningsetaten har sin egen definisjon (se faktaboks).

– Dette blir enda mer alvorlig når vi vet at hovedsaken av svømmeopplæring skjer inne i svømmehaller, og drukningene skjer utendørs, sier Bjørnstad.

Manglende evne til å svømme i kaldt vann er den vanligste årsaken til drukning.

– Vi vet at «kuldesjokk» med svelging av vann og nedkjøling er et problem, sier han.

Når de elevene som kan svømme er vant med varme basseng blir overgangen til kald norsk sommer tøff. Motorikken reduseres og påvirker svømmeferdigheten.

– Norges strender er og har aldri vært som rundt Middelhavet, sier Bjørnstad.

– Når vi da vet at det finnes over 600.000 elever fordelt på over 3.000 skoler hvor svømmedyktigheten i basseng er dårlig, er dette en stor samfunnsutfordring.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark