NRK Meny
Normal

– Elle, melle deg fortelle

Elevene fra Ranvik ungdomsskole i Sandefjord måtte ty til klassiske elimineringsmetoder i dagens Klassequiz.

Morgenfrisk gjeng

Fra venstre: Erik Sandertun Røed, Margrethe Mølgaard Gustavsen og Leoppold Tverås Kristoffersen klarte seg godt i dagens Klassequiz.

Foto: Linn Løkken / NRK

Tre blide tiendeklassinger sitter forventningsfulle på trestolene sine i et bitte lite klasserom. De fikler med hendene, klør seg i hodet og tar noen dype åndedrag.

Spansk

Konkurransestemningen er på plass, og Leopold Tverås Kristoffersen får æren av å velge den første kategorien.

– Yes, Spania, utbryter samtlige av konkurransedeltakerne når de får øye på hva som skjuler seg under det grønne arket.

Runden starter med forsiktige ett poeng for riktig svar på hva vi får dersom vi bestiller «agua» på en spansk kafe, nemlig vann.

Nok et land

Neste kategori blir Frankrike. Et lite sukk kan høres i rommet. Klassekameratene er likevel ivrige etter å gå i gang etter at spørsmålene har blitt lest opp.

– 1700-tallet! Skriv 1700-tallet, sier Margrethe Mølgaard Gustavsen og titter bort på lagkamerat Erik Sandertun Røed som skriver for harde livet.

Bedre kan det ikke bli, for den franske revolusjonen fant nemlig sted nettopp på 1700-tallet. Laget klarer tre av fire spørsmål i runde to og er spente på den siste avgjørende runden.

(Tekst fortsetter under bildet)

Full konsentrasjon

Elevene ved Ranvik ungdomsskole i full konsentrasjon.

Foto: Vestfold / NRK

Sekkepipe og Emil i Lønneberga

Før den siste runden går i gang har laget samlet sammen fire poeng totalt. Det vil si at presset om mulig er enda høyere nå. Kategorien som trekkes er «pipe», rett og slett.

– Hmm, hvor mange pipebranner man har hatt i Vestfold i løpet av 2012, Erik må smake litt på dette spørsmålet.

Valgene står mellom sytten, nittien eller syttifem. Laget bestemmer seg omsider for å gå for alternativ en. Dette blir femtiåtte pipebranner for lite, for det riktige svaret skal være syttifem.

I resten av svarene til laget finner vi både «sekkepipe» som Skottlands nasjonalinstrument, og «Emil i Lønneberga» som en svensk barnebok hvor faren røyker pipe.

Det sistnevnte svaret blir ikke godkjent. Her skulle svaret vært Albert Åberg. Sekkepipe gir laget ett nytt poeng.

Litt skuffet

Sandefjordselevene får seks av tolv poeng totalt, noe som ikke er nok for å havne i TV-ruten under finalen.

Men elevene sier seg greit fornøyd med resultatet likevel, selv om Margrethe må innrømme noe av sin egen skuffelse.

Jeg hadde forventet litt mer av meg selv faktisk, sukker Margrethe.

Lagkameratene Leopold og Erik nikker med. Også Leopold hadde trodd at det hele skulle gå litt bedre.

– Vi fikk jo så dårlig tid, mener han.

Elevene ønsker likevel neste skole ut, som er Mellomhagen ungdomsskole i Larvik, lykke til med konkurransen onsdag 30. januar.