Hopp til innhold

T-banestreik kan gi kaos i London

Streiken blant ansatte ved T-banen i London kan føre til trafikkaos i flere dager og økonomiske tap på 450 millioner kroner.

Streik på London Underground

Ansatte ved stasjonene og vognførere streiker i protest mot at 800 skal bli oppsagt. Fagforeningene mener kuttene går på sikkerheten løs.

Foto: Carl Court / Afp

Tusenvis av ansatte ved T-banen i London gikk mandag kveld ut i en ny runde med streik.

Ansatte ved stasjonene og vognførere streiker i protest mot at 800 skal bli oppsagt. Fagforeningene mener kuttene går på sikkerheten løs.

Fagforbundene Rail Maritime and Transport (RMT) og Transport Salaried Staffs Association (TSSA) la ned arbeidet klokken 17.00 lokal tid, og nye gikk ut i streik klokken 21.00.

Det er ventet at trafikkstansen varer til onsdag morgen.

(Saken fortsetter under bildet)

Streik på London Underground

Ifølge lederen for Londons handelskammer vil hver dag med stengt T-bane i byen føre til at økonomien i byen taper 48 millioner pund.

Foto: Stefan Rousseau / Ap

Store tap

Tirsdag er det blant annet satt opp 100 ekstra busser i byen. Syklende skal få veiledning om veien, drosjekøer skal dirigeres, og kapasiteten på elvebåtene på Themsen utvides med 10.000 ekstra reiser.

– London-borgere vil fortsatt klare å komme seg på jobb, hjulpet av de ekstra transporttiltakene borgermesteren har sørget for, sier Colin Stanbridge, toppsjef for Londons handelskammer, til avisen The Telegraph.

Han frykter at hovedstaden likevel ikke vil være like produktiv som normalt, og at Londons posisjon som verdens ledende forretningssentrum vil lide.

– Hver dag med stengt T-bane vil føre til at økonomien i byen taper 48 millioner pund (vel 450 millioner kroner), legger Stanbridge til.

Hoteller over hele byen fylles opp av selskaper som vil sikre seg overnatting til sine ansatte, skriver London-avisen Evening Standard.

(Saken fortsetter under bildet)

Streik i London Underground

Tirsdag er det blant annet satt opp 100 ekstra busser i byen. Andre tiltak er dirigering av drosjekøene, og at kapasiteten på båttransporten på elven Thames utvides med 10.000 ekstra reiser.

Foto: BEN STANSALL / Afp

– Grønt lys for katastrofer

Fagforeningen RMT krever at antallet ansatte må holdes på dagens nivå. De bruker hendelser fra den siste tiden for å støtte opp kravet: Branntilfeller og arrestasjonen av en mann med et sverd og to ladde våpen.

– Vi har lagt frem klare bevis til borgermesteren og hans stab. Hvis han bryter løftene og kutter i antallet ansatte, vil han gi grønt lys til katastrofer, sier generalsekretær Bob Crow i RMT.

Han peker på at borgermesteren gikk imot slike kutt før han ble valgt, og advarer mot verre hendelser på t-banen hvis bemanningen blir lavere.

Fra i går kveld streiket også vedlikeholdsarbeidere på deler av T-banenettet, i en annen arbeidskonflikt.

(Saken fortsetter under bildet)

Få sykler ledige i London grunnet T-banestreik

Bysyklene blir revet bort i London grunnet streiken.

Foto: Akira Suemori / Ap

– Politisk motivert

Londons borgermester Boris Johnson kaller streiken et «falskt og politisk motivert» angrep på den britiske koalisjonsregjeringen, ifølge The Telegraph.

Johnson kaller de nye forslagene til bemanning på T-banen «moderate og fornuftige», og anklager fagforeningene for å kynisk teste passasjerenes tålmodighet.

– London-borgerne er en hardfør gjeng, og jeg er sikker på at en T-banestreik ikke vil stoppe oss fra å komme oss rundt, sier Johnson ifølge The Guardian.

– Vi må være klare over at fagforeningene RMT og TSSA planlegger å gjøre det utrivelig for London-borgere uten noen god grunn, legger han til.

LES OGSÅ: Han er Londons nye borgermester

Londons borgermester Boris Johnson

Londons borgermester Boris Johnson kaller streiken et «falskt og politisk motivert» angrep på den britiske koalisjonsregjeringen.

Foto: ADRIAN DENNIS / Afp

– Må forandre seg

Stanbridge i Londons handelskammer mener streiken kommer på et verst tenkelig tidspunkt.

– Byen holder akkurat på å komme seg på føttene igjen, etter en vanskelig økonomisk nedtur, og med mange tilbake på arbeid igjen etter sommerferien, sier han.

Toppsjefen for London Underground mener T-banen må forandre seg.

– Vi kan ikke fortsette med en situasjon hvor noen billettkontorer selger færre enn ti billetter i timen. Men våre bemanningsendringer betyr at hver stasjon som i dag har et billettkontor vil beholde et, og at alle stasjoner vil være bemannet hele tiden, sier Howard Collins til The Telegraph.

Fagforeningene planlegger én ny streik i oktober og to i november.

SISTE NYTT

Siste nytt