Massivt søppelfelt kan forstyrre letingen

Enorme mengder drivgods og plastavfall i Indiahavet kan være årsaken til flere falske alarmer om funn av spor etter savnede Flight 370.

Mulige vrakdeler som kan være funnet etter flyet fra Malaysia

Disse satelittbildene ble offentliggjort i slutten av mars og ga på ny håp om at man var på sporet av det savnede flyet.

Foto: Australian Maritime Safety Authority

Det har gått over tre uker siden Malaysia Airlines MH370 forsvant sporløst på vei til Beijing med 239 mennesker om bord.

Siden da har det pågått et massivt søk til vanns og fra lufta, og flere ganger har det kommet meldinger om at mulige vrakrester skal ha blitt observert i havområdene hvor letingen foregår.

Senest lørdag i forrige uke observerte kinesiske flygere tre gjenstander i havet utenfor kysten av Australia. Men samme dag ble det klart at ingen av gjenstandene som ble plukket opp fra havet kunne knyttes til det savnede flyet.

Gigantisk søppelbelte

Felles for gjenstandene som så langt er plukket opp, er at det dreier seg om søppel eller drivgods.

Dette har på ny satt søkelyset på det omfattende søppelproblemet i havet. Enorme mengder plastavfall, hvitevarer og andre gjenstander fra landjorda flyter rundt i store flak og belter rundt i verdenshavene.

En del av avfallet kan stamme fra konteinere som har falt av lasteskip i uvær, mens annet avfall stammer fra hus som er skylt på sjøen fra kystnære landsbyer som har vært utsatt for tyfoner eller tsunamier.

Søppelet har så blitt fanget opp av havstrømvirvelområdet, kjent som Det indiske havs subtropiske gyre.

Denne gyren har en omkrets på 15.200 kilometer og beveger seg med en hastighet på 13 kilometer om dagen.

Det tar nær tre og et halvt år for søppelbeltet å fullføre kretsløpet.

Truer økosystemet

Det er bare fire år siden at havforskere for første gang konstaterte at Indiahavet er hjemsted for den flytende søppelhaugen.

Tidligere kjenner man til det Det nordlige stillehavs subpolare gyre som sirkulerer mellom vestkysten av Nord-Amerika og østkysten av Kina og Russland. Dette beltet består av så mye som 3,5 millioner tonn plastavfall som er presset sammen av havstrømmene.

Gyren i Indiahavet

Denne illustrasjonen viser hvordan gyren i Indiahavet beveger seg. I høyre bildekant kan du skimte vestkysten av Australia hvor letingen etter savnede Flight 370 nå pågår for fullt.

Foto: Wikimedia Commons

Det er også avdekket et lignende søppelbelte i Nord-Atlanterhavet.

Avfallet synker med tiden til bunnen eller brytes ned til mikroskopiske biter av havstrømmene. Fisker og sjødyr forveksler plastbitene med for, og dermed tas avfallet opp i næringskjeden.

Dette problemet er blant annet belyst i en studie utført ved Universitetet i California.

– En tynn plastsuppe

Marinbiolog Anna Cummins som driver stiftelsen 5 Gyres Institute beskrev avfallsbeltet i Indiahavet slik da hun ble intervjuet av Coastalcare.org for fire år siden.

– Det sprer seg gjennom hele gyren fra kyst til kyst. Verdenshavene er dekket av en tynn plastikksuppe som er tykkest i midten av gyrene, sa Cummins den gang.

Cummins ektemann og kollega Marcus Eriksen sier det er vanskelig å gjøre noe med søppelproblemet så lenge avfallet hele tiden er i bevegelse og ikke opptrer som en samlet «øy».

Den beste løsningen er å fjerne søppel som vaskes midlertidig i land på verdens strender for å hindre at det forsvinner ut i strømmen igjen, sier Eriksen.

Tiden løper ut

Samtidig som letemannskapene gang på gang må konstatere at gjenstandene de plukker opp er alt annet enn deler av det savnede flyet, begynner tiden å renne ut for søket etter flyets ferdskriver.

Det er bare en drøy uke igjen til batteriet i de såkalte «svarte boksene» går tomt, og dermed slutter å sende ut peilesignaler.

Området det nå letes i er et isolert havområde på størrelse med Norge, og amerikanske marineeksperter sier man ikke kan snevre inn området før det er funnet vrakdeler som antyder klarere hvor styrten skjedde.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt