NRK Meny
Normal

Slik skal superflyene stoppe brannen

Tre franske og to italienske spesialfly er hentet inn for å bekjempe skogbrannen i Sverige. Flyekspert Roger Handeland tror flyene kan få kontroll på brannen i løpet av timer lufta.

Bombardier

Ett av de franske Bombardier-flyene som ankom brannområdet i Sverige tirsdag.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT / NTB scanpix

Roger Handeland i Norsk Flyteknikerforening

Roger Handeland i Norsk flytekniker Organisasjon sier de utenlandske brannflyene kan bli helt avgjørende for slukningsarbeidet i Sverige.

Foto: NRK

Den voldsomme skogbrannen i Sverige er fortsatt ikke under kontroll. Skogbrannen i Sverige er den verste i moderne tid.

I håp om å få bukt med flammene har svenske myndigheter bedt om en hjelpende hånd, gjennom EU-kommisjonens katastrofeorgan (ERCC

Svaret har kommet i form av totalt fire såkalte vannbombefly av typen «Bombardier 415», som er på plass i Sverige.

Tirsdag kveld kom de franske pilotene til Västerås i Västmanland, der de ble møtt av takknemlige lokale myndigheter.

Flyene er spesialdesignet for å bekjempe brann, og kan frakte opp mot 6140 liter vann. Dette er om lag fire ganger så mye som de 13 helikoptrene som til nå har blitt brukt i slukningsarbeidet kan frakte (se faktaboks).

Roger Handeland, Leder i Norsk Flytekniker Organisasjon, sier til NRK at de fire brannslokkingsflyene kan bli helt avgjørende for å bekjempe brannen.

– De er mange ganger mer effektive enn helikoptrene. De kommer til de å utgjøre en enorm forskjell, sier Handeland, og viser til at Bombardier-flyene flere ganger har blitt satt inn mot store branner i Europa – med hell.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Skal bruke spesialmiddel

En særlig fordel er det at flyene ved hjelp av et skovlhjul på undersiden kan fylles opp i en innsjø som ligger i nærheten av brannen, uten å måtte returnere til en base. Å fylle opp flyet tar mellom fem og 12 sekunder.

Det er også mulig for flyene å blande inn kjemikalier eller andre midler som brukes til brannbekjempelse – mens de fortsatt er i lufta.

Ifølge produsenten Bombardier er flyet i stand til å hente opp vann alle steder med vann i et område som er mer enn 90 meter bredt og 1,4 kilometer langt. Bare 400 av disse meterne tilbringer flyet på vannet, den resterende kilometeren er nødvendig på grunn av opp – og nedstigning.

Flyekspert Handeland sier at måten flyene sprer vannet på, er mye mer sofistikert enn det helikoptrene kan klare.

– De tar med seg vannet, og dropper det på en helt annen måte, som gir mye mer spredning. De slipper ikke alt ut på en gang, men sprer det utover gradvis, sier Handeland.

Redningsmannskapene har opplyst om at vannet skal tilføres et avkjølende middel, kalt X-fog. X-fog skal ifølge fabrikanten forbedre vannets evne til å slukke brann med opptil fire ganger. I tillegg har middelet en impregnerende effekt, som skal gjøre det vanskeligere for flammene å blusse opp igjen.

Richard Qvarfell, markedssjef for X-fire, som produserer X-fog, bedyrer overfor SVT at middelet har en bra miljøprofil, og ikke inneholder noe som kan gjøre at drikkevannet blir ødelagt.

Franske piloter

Franske piloter ankom

Foto: Svein Ommundsen / NRK

Ikke i luften

Inkludert bakkemannskaper jobber nå om lag 150–200 personer med å slukke brannen.

I tillegg til vannbombeflyene, er et fransk overvåkningsfly av typen Beechcraft KING AIR 200 satt inn i redningsarbeidet. Om bord på flyet er en brannmann med ansvar for kontakt og samordning med lokale myndigheter.

Fram til nå har opp mot 15 helikoptre vært brukt i slukningsarbeidet. Ti av disse er sivile, fem er militære. To av helikoptrene er sendt fra norske Helitrans. Helikoptrene kan ta med seg mellom 1000 og 1500 liter vann, altså langt mindre enn flyene.

De franske flyene skulle i luften onsdag formiddag, men aksjonen ble utsatt på grunn av den tjukke røyken i området der brannen herjer. Samtidig venter svenske myndigheter på at to italienske vannbombefly, av samme type som de franske, skal bli klare til å bidra.

De italienske flyene landet rundt klokken 10.30 på Hässlö flyplass i Västerås onsdag.

– Vi trenger 5000 meter sikt, men per nå er sikten bare på 2000 meter på grunn av mye skyer og røyk fra brannen, sa Lionel Bonhomme, en av de tre franske pilotene til NRK onsdag morgen.

Rundt klokken 17 var været blitt så bra at de fire flyene kunne ta av fra Västerås flyplass og gjøre sin første observasjonstur over brannområdet.

Et fransk rekognoseringsfly var også på vingene, blant annet for å undersøke hvilke innsjøer som kan brukes som vannkilde.

Onsdag ettermiddag opplyste VLT at de italienske flyene i første omgang settes inn i arbeidet med å begrense brannen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Skogbrann i Sverige

Inntil nå har helikoptre blitt brukt i slukningsarbeidet. De utenlandske spesialflyene som har ankommet Sverige er flere ganger mer effektive, ifølge eksperter.

Foto: JOCKE BERGLUND / TT / NTB scanpix

– Kan få kontroll i løpet av timer

Så langt er over 190 kvadratkilometer svidd av i brannen i Midt-Sverige.

Flyekspert Handeland er ikke i tvil om at den katastrofale brannen i Sverige kan stagges – dersom superflyene kan få bidra med direkte slukningsarbeid.

– De kommer til å utgjøre himmelvis av forskjell, og vil sannsynligvis få kontroll på brannen i løpet av et par timer hvis de får operere fritt.

De lokale myndighetene i Västmanland meldte onsdag formiddag at brannen fortsatt er kraftig, men at værforholdene gjør redningsmannskapene noe mer optimistiske med tanke på å få kontroll på brannen, som nå er inne i sitt sjuende døgn.

Brannmannskapene har fått minsket brannområdet med om lag 100 meter takket være bedre værforhold og store innsatsstyrker.

Det har også blitt sendt ut et varsel om at vannbombing i de aktuelle brannområdene. Dette for å unngå at noen treffes av de store vannmengdene fra oven.

Oversikt over brannområdet i Sverige

Oversikt over brannområdet i Sverige, oppdatert 6. august.

Foto: Bing, Image courtesy of NASA, © 2014 Intermap, Earthstar Geographics SIO, © 2014 Microsoft Corporati
Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt