Ryanair kommer med en pressemelding i dag der de ber SAS, British Airways og Finnair om å innrømme at de hemmeligholder statistikk på grunn av «pinlig dårlig punktlighet, mye forsvunnet bagasje og mange instilte fly.»
Informasjonssjef i SAS Norge ler høyt når NRK.no kontakter ham i ettermiddag.
– Gleder meg til de kommer med fakta
– Dette er helt meningsløst. Det er virkelig spennende å se hver sommer hvilke utspill Ryanair kommer med for å få oppmerksomhet, sier Knut Morten Johansen.
Han sier SAS ser fram til den dagen flyselskapet «faktisk kommer med fakta».
– Vi har ingen grunn til å skjule punktlighetskritikk ettersom vi ble kåret til Europas beste i fjor, og verdens tredje beste, sier Johansen og sikter til kåringen gjennomført av Flightstats.
Han legger til at i oversikten deres over de 46 beste på dette feltet, kommer irske Ryanair ikke med.
Les mer:
Vil ha innrømmelse fra SAS
Ryanair ønsker en oppklaring og en offentliggjøring fra både SAS, British Airways og Finnair der de innrømmer at de gjemmer «elendig statistikk» fordi de ikke klarer å konkurrere med irene.
Selskapet mener de skilter med en ledende service som kan vise til færrest tapte kolli bagasje, færrest kanselleringer og den beste punkligheten blant de store europeiske flyselskapene.
Ryanair kom med etterlysningen etter at organisasjonen for de europeiske flyselskapene, AEA, innrømmet at de ikke lenger publiserte statistikken fordi den førte til «mye sorg for AEA».
– Sammenligner epler og pærer
Statistikken de legger fram, som viser en 93 prosents punktlighet for Ryanair og 86 prosent for SAS, er ifølge Johansen valgt helt vilkårlig.
I statistikken har nemlig Ryanair sammenlignet tall fra forskjellige måneder.
– De sammenligner epler og pærer og lager en saus av det hele. De plukker litt hist og her.
Når NRK konfronterer Ryanair på dette punktet sier de at det kun er ment som eksempler, og at hovedpoenget er at statistikken ikke publiseres lengre.
– Vi kan bare sammenligne ny statistikk fra AEA, og når AEA eller SAS begynner å publisere tallene sine igjen skal vi gladelig sammenligne våre tall med deres. Men de ønsker ikke å offentliggjøre dem, fordi de er dårlige, sier kommunikasjonssjef Stephen McNamara.
– Alle våre destinasjoner er sluttdestinasjoner
Ryanair kritiserer også SAS' bagasjestatistikk.
– Det er komisk at et selskap som ikke engang tillater å sjekke inn bagasjen gratis, eller helt fram til sluttdestinasjonen, påstår at de har så god service på dette området, sier Johansen.
McNamara synes dette er en dårlig sammenligning.
– Ryanair er et punkt-til-punkt-flyselskap så alle våre destinasjoner er sluttdestinasjoner.
– Del av deres strategi
Johansen mener han kjenner igjen anklagene mot de ulike selskapene.
– Det er en del av deres strategi å legge seg på et lavt kommunikativt nivå. Det speiler rett og slett servicen deres, avslutter han.