Hopp til innhold

Air France-ulykken skyldtes menneskelig og teknisk svikt

Menneskelig og teknisk svikt førte til Air France-ulykken i 2009 der 228 mennesker omkom. Det fastslår den franske flyhavarikommisjonen i en ny rapport.

Air France flight 447

Etter ulykken fant letemannskaper rester av flyet, men selve vraket fant man først to år senere.

Foto: AP

Torsdag ettermiddag la den franske havarikommisjonen fram sin rapport om ulykken, der blant andre tre nordmenn mistet livet.

Kommisjonens leder, Alain Bouillard sa at de to flygerne aldri forsto hva som var i ferd med å skje og at de var i en situasjon «med total mangel på kontroll». I rapporten heter det også at pilotene ikke visste om flyet var på vei opp eller ned da instrumentene begynte å svikte rundt dem.

(Saken fortsetter under bildet)

Alain Bouillard

- Flygerne forsto ikke hva som var i ferd med å skje, sa Alain Bouillard fra den franske havarikommisjonen.

Foto: BENOIT TESSIER / Reuters

Kommisjonen listet opp en mengde menneskelige og tekniske faktorer som ført til ulykken. Blant annet sviktet fartsmåleren i flyet. Dette er en en type måler som nå er byttet ut i andre Airbus-fly.

Flygerne hadde ingen kontroll

I følge rapporten fulgte flygerne ikke de prosedyrene de skulle. Kapteinen hadde tatt seg en pause og det var co-pilotene som førte flyet da probleme begynte. De var ikke trent i situasjoner med upålitelig hastighetsmåler i stor høyde.

Da kapteinen kom tilbake til cocpit, klarte han ikke å stanse det som var i ferd med å skje i møtet med den tropiske stormen.

En av feilene som ble gjort, var at flynesen ble ført oppover istedet for nedover, etter at flyet hadde begynt steile. Det skal ha ført til at flyet mistet fart.

Flyet sendte ut 24 feilmeldinger før det forsvant fra radaren.

Den 1. juni 2009 var flyet på vei fra Rio til Paris da det styrtet styrtet i havet. Ulykken har blitt karakterisert som den verste flyulykken i nyere tid. Blant de 228 som mistet livet var det tre nordmenn og en elleve år gammel gutt med norsk og britisk statsborgerskap. Kristian Berg Andersen, Karsten Moholt og Karsten Aleksander Moholt var om bord i flyet.

51 av de omkomne ble funnet i sjøen kort tid etter ulykken, men først i april i 2011 klarte franske letemannskaper å lokalisere flyvraket på nesten 4000 meters dyp utenfor kysten av Brasil.

I mai samme år ble taleregistratoren og ferdskriveren funnet. «Hva skal vi gjøre? Jeg har ikke kontroll over flyet i det hele tatt», sa piloten kort tid før styrten.

Mangefull opplæring

De franske granskerne understreker at når flygerne ikke håndterte situasjonen riktig, så kan det skyldes mangelfull utdanning og trening. Havarikommisjonen understreker viktigheten av at pilotene får bedre opplæring i flyets systemer og hvordan de fungerer i uvanlige situasjoner.

– Vi kommer med anbefalinger om åtte forskjellige tiltak når det gjelder pilotenes utdanning og fem forskjellige tiltak når det gjelder sertifisering av fly, sier kommisjonens direktør, Jean-Paul Troadec.

Rapporten kommer med 25 anbefalinger til nye sikkerhetsrutiner i flyselskapene.

Også i mai i fjor presenterte den franske flyhavarikommisjonen en rapport om ulykken. Les den forrige rapporten her.

SISTE NYTT

Siste nytt