Hopp til innhold

Det norske skipet fortsetter letingen med lyskastere i natt

OSLO (NRK.no): Allerede for to dager siden fikk Rederiet Höegh en henvendelse fra kystvakten i Australia om å delta i letingen etter det savnede flyet. – Sikten er dårlig, sier kapteinen på det norske skipet.

Rederiforbundet

Sturla Henriksen, direktør i Norges Rederiforbund og direktør i Höegh Autoliners Ingar Skiaker forteller hvor det norske skipet befinner seg akkurat nå.

Foto: Svein Olsson / NRK

Höegh St. Petersburg

NORSK HJELP: Det norske skipet Höegh St. Petersburg bistår i søket etter det som kan være vrakrester fra det savnede flyet fra Malaysia.

Foto: Höegh

Rederiet Höegh Autoliners og Norges Rederiforbund holdt torsdag pressekonferanse i Oslo om det norske skipet Höegh St.Petersburgs deltagelse i letingen etter det savnede Malaysian Air-flyet utenfor vestkysten av Australia.

Et mannskap på 19 om bord, alle fra Filippinene, leter nå med lyskastere etter mulige vrakdeler. Leteområdet ligger rundt 2500 kilometer sørvest for den australske storbyen Perth, og søket er konsentrert om et 23.000 kvadratkilometer stort område.

- Dårlig sikt

Området blir karatkerisert som ett av de aller mest avsidesliggende på kloden.

Kapteinen på det norske skipet forteller til svenske Aftonbladet at søket etter det savnede flyet fra Malaysia blir vanskeligere på grunn av tåke i området.

– Vi er på plass i området og søker, men hittil har vi ikke funnet noe. Sikten er dårlig for tiden på grunn av tåke, sier kaptein på det norske skipet til Aftonbladet.

Et fly har i dag sirklet over skipet og dekket et større område rundt skipet.

– Vi er i kontinuerlig kontakt med hverandre. Om noen skulle finne noe, så varsler vi hverandre, sier kapteinen.

Australias forsvarsminister David Johnston sier at de håper på å kunne si noe konkret om hva gjenstandene i havet er i løpet av to til tre dager.

Ble oppkalt for to dager siden

– Alt tilgjengelig mannskap er utplassert på dekk og det brukes også radar, sier Sebjørn Dahl, daglig leder i Höegh Fleet Services.

Höegh fikk oppdraget av australske myndigheter allerede for to dager siden.

Höegh St. Petersburg var på vei fra Port Louis på Mauritius til Melbourne i Australia da det ble oppkalt av australske myndighter.

– Vi fikk en henvendelse fra det australske rescue and search-center for to dager siden, om å gå fra sin opprinnelige kurs og til et definert område for å se etter observasjoner de hadde fått. Skipet responderte positivt til det, sier direktør i Höegh Autoliners Ingar Skiaker.

– Vi som shippingnasjon har en kultur for å bistå når det er mistanke om folk i havsnød, sier Skiaker.

Fortsetter søket utover natten

Først gjorde skipet et søk i en periode på noen timer. Skipet søkte først i dette området uten resultat, før de ble tatt av søket. Kort tid etter ble mannskapet kontaktet av australske myndigheter igjen for å gjøre et nytt søk i et spesifikt område .

– Søket i dette området pågår fortsatt, sier Skiaker.

Værforholdene skal være brukbare, det skal være noe tåke i området. Det er nå mørkt i området og skipet bruker lyskastere på vannoverflaten.

Det norske skipet «Höegh St. Petersburg» var det første skipet som ankom funnstedet, opplyser pressekontakt i Norges Rederiforbund Tove Iversen til NRK.

Fant mulige vrakrester

Tidligere i dag bekreftet australske myndigheter at de hadde funnet to gjenstander som kan være vrakrester fra det savnede flyet fra Malaysia.

Ifølge en pressemelding flyselskapet har lagt ut, ble Malaysias statsminister informert av Australias statsminister klokken 10 lokal tid. Det var en amerikansk satellitt som oppdaget vrakrestene i havet, melder den australske avisen Sydney Morning Herald .

Flyet har vært savnet siden 8. mars og hadde 239 passasjerer om bord. Det har vært mange teorier og spekulasjoner om hvor det befinner seg og hvordan det forsvant.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Mulige vrakdeler som kan være funnet etter flyet fra Malaysia

MULIG FUNN: Australske myndigheter skal ha oppdaget to mulige vrakdeler fra det savnede flyet fra Malaysia. Den ene gjenstanden skal være 24 meter lang, den andre skal være på fem meter.

Foto: Australian Maritime Safety Authority

Står på dekk og speider

«Höegh St. Petersburg» var opprinnelig på et annet oppdrag på vei til Australia for å frakte biler fra Sør-Afrika.

Skipet forlot Port Louis på Mauritius 13. mars og skulle etter planen ankomme Melbourne 26. mars.

Australske myndigheter anmodet om at de omdirigerte kursen, noe skipet gikk med på.

– Det vi har mulighet til er å søke med radar og øyne. Det siste er nok det mest effektive. Radaren vil ikke ha mulighet for å fange opp mindre objekter, sier mediekontakt i Höegh Christian Dahll til NRK.

– Så mannskapet står rett og slett på dekk og speider?

– Ja, det stemmer. Men det begynner å bli mørkt, og sjansen for å se noe minker, sier Dahll.

Været i området er heller ikke søkevennlig, opplyser australske myndigheter.

Søker fortsatt bredt

Malaysiske myndigheter opplyser at de fortsatt søker bredt inntil det blir avklart om gjenstandene utenfor Australia er fra flyet eller ikke.

Det betyr at en rekke land fortsetter søket langs både en nordlig og sørlig korridor.

Ifølge en pressemelding fra Malaysia Airlines torsdag deltar 18 skip, 29 fly og 6 skips-bårne helikoptere i de to korridorene.

Mulig funn av vrakdeler utenfor Australia

SISTE NYTT

Siste nytt