NRK Meny
Normal

Er det fritt fram for førerkortløse pappagutter i Moskva-trafikken?

Er det fritt fram for førerkortløse pappagutter i Moskvatrafikken? En bilulykke har vært den store snakkisen i den russiske hovedstaden denne uken.

Morten Jentoft/ulykke i Moskva

Bilulykker skjer hele tiden i Moskva, men en 17-åring uten førerkort har satt sinnene i kok, skriver Morten Jentoft.

Foto: NRK/Radiostasjonen Moskvas Ekko

Det var ikke så langt fra NRKs kontor det skjedde, ja like ved broen over Moskva-elven som kan sees like bak meg når jeg rapporter hjem i direktesendinger som Dagsrevyen og Urix.

Her går Hageringen, den aldri hvilende pulserende ringveien som omkranser sentrum av Moskva.

Titusenvis av biler står og stamper her i rushtiden, eller raser av gårde i de få periodene, helst om natten eller i helgen, da trafikken i den russiske hovedstaden roer seg ned.

Råkjøring med alvorlig utfall

Bilulykke i Moskva

ALVORLIG: 17-årig rikmannssønn uten førerkort drev villmannskjøring i Moskva og to mennesker ble skadd i kollisjon.

Foto: Radiostasjonen Moskvas Ekko

Seint fredag kveld kom en Ferrari sportsbil av den mer kostbare sorten i stor fart over Krimskij Most, Krimbroen. Ja, det har broen her hett lenge før den formelt ukrainske Krimhalvøyen ble gjenforent som det heter her med Moder-Russland i fjor vår.

Videoopptak viser en bil som kjører slalåm mellom andre biler, og til slutt gikk det som det måtte gå: Den kom over i et motgående felt og så smalt det.

To personer ble skadet og flere biler brant kraftig og lyste opp i Moskvanatten.

Pappagutt uten førerkort

For så vidt ikke noe uvanlig syn, bilulykker skjer hele tiden her i 12-millionersbyen Moskva. Men utover lørdagen ble detaljene rundt bilulykken kjent, og det har gjort at dette er blitt en av de store snakkisene her i den russiske hovedstaden den siste uken.

Ulykken har trolig opptatt folk mer enn besøket fra den syriske presidenten Bashar al-Assad og økte matpriser på grunn av sanksjoner og et iskaldt forhold til Vesten.

For det ble fort kjent, nyheter sprer seg i lynende fart nå med russere som er gale på sosiale medier, at sjåføren i bilen til flere millioner kroner var en 17 år gammel gutt uten førerkort. Samtidig kom det ut opplysninger om at han tilhørte en av Russlands rikeste familier, med israelsk pass og statsborgerskap i baklommen, i tillegg til det russiske.

Unngår straff

Dermed kokte sosiale medier over av innlegg, de fleste fulle av indignasjon over hva som hadde skjedd. Hvordan er det mulig for en 17 år gammel bortskjemt jypling å sette seg bak rattet og rase rundt i Moskva på den måten som han hadde gjort? Og om hvordan landets styrtrike elite, ofte med dobbelt statsborgerskap, lever et liv som er hevet langt over både loven og den vanlige russere.

For 17-åringen, som utrolig nok klarte å komme seg ut av den brennende Ferrarien i tide, ble raskt fraktet bort av en livvakt som hadde fulgt med i en annen bil. Hvor livvakten var da den førerkortløse ungdommen satte seg inn i bilen, er det mange som har spurt seg om. Men livvakten sørget i alle fall for å holde både journalister og politifolk unna sykehuset han ble lagt inn på. Og det skjedde på en måte som har gjort at det nå er reist straffesak mot livvakten, både fra det statlige TV-selskapet Rossija og fra politiet.

Nå skriver den populære avisen Moskovskij Komsomolets at 17-åringen allerede har dradd til Israel, og at hans far formelt har fått en straff på 15000 rubler for galmannskjøringen, altså vel 2000 kroner.

Ikke alt har blitt bedre

Ettermiddagstrafikk i Moskva

TETT TRAFIKK: Planlegging må til før man kjører bil i Moskva.

Foto: STR / Reuters

Jeg har selv i tidligere korrespondentbrev rost den endringen som har skjedd i trafikk-kulturen i Moskva siden jeg bodde her på 1990-tallet. Og på mange måter er det blitt bedre. Men det er altså en del som er ved det gamle.Det er de, som 17 år gamle Tomas, som bruker Moskvas breie gater som en slags arena for en lek ikke bare med egne liv, men også med andres.

Dessuten er det slik at med penger og innflytelse, så kan du kjøpe deg ut av det meste. Da jeg før sommeren laget en reportasje til Urix populære serie med drosjesjåfører verden over, fortalte vår sjåfør meg at korrupsjonen i trafikkpolitiet er som før, eller kanskje verre.

Og dette til tross for at det har vært snakket i år etter år, helt fra president Vladimir Putin og nedover, om at dette er et av de verste problemene som det moderne Russland sliter med.

Selv trodde jeg at det var blitt noe bedre da jeg kom tilbake hit til Moskva seinsommeren 2014. Men på en av mine første turer med bil, nettopp på den førnevnte Hageringen, fikk jeg se at det var det ikke.

Fort gjort å gjøre feil

Det å kjøre bil i Moskva er en morsom men krevende øvelse. Du må hele tiden vite hvordan du skal legge opp turen og velge filer som gjør at du kommer i rett retning. Hvis ikke kan det gå helt galt. Og det gjorde det med meg. Jeg valgte rett og slett feil fil da jeg skulle ut på Hageringen, og havnet i gal kjørebane, rett mot en parkert politibil med betjent veivende med køllen utenfor. Jeg utgjorde ingen fare for trafikken, og gikk rett ut og sa at jeg beklager, jeg var ny i byen og hadde bommet på avkjørselen.

Han tok et fast grep om køllen og viste meg veien inn i baksetet på den slitne politi-Forden. Så var det gjennomgang av alle dokumenter og førerkort fra Norge, som ble snudd og vendt på i flere minutter. Jeg må innrømme at jeg var på defensiven fordi jeg hadde en avtale og visste at folk ventet på meg. Formelt må man gjennom en ganske omfattende utfylling av dokumenter, og jeg kunne også risikere at de ville inndra førerkortet mitt for en periode, inntil boten var betalt.

Russisk politi

KORRUPT: Det russiske trafikkpolitiet er kjent for å la seg bestikke.

Foto: Sergey Ponomarev / Ap

Penger under bordet

– Hvor mye skal du ha? spurte jeg forsiktig, vel vitende om at jeg var i ferd med å begå et lovbrudd. Det er selvfølgelig ikke i tråd med gjeldende regler å betale penger under bordet til politiet i Russland. Han pekte bare ned på setet og jeg forsto at jeg eventuelt kunne komme ut av dette hvis jeg la noen penger på baksetet.

– Er 1000 rubler nok? Politimannen ristet på hodet uten å si noe, og jeg var i en vanskelig situasjon fordi jeg hadde klart å dra hjemmefra uten småpenger i lommeboken. Dermed var det bare å legge 5000 lappen igjen, og mannen smilte og sa jeg kunne gå. Den gangen var dette mer enn 1200 norske kroner, en relativt betydelig sum for en dårlig betalt konstabel i trafikkpolitiet i Moskva.

Men jeg kunne kjøre videre, og hadde lært leksen om at det er viktig å studere kart eller GPS nøye før turer ut i Moskva-trafikken. Det er også å lurt ha noen pengesedler av ulik verdi i lommeboken, i tilfelle …. Og siden den gangen har det faktisk gått veldig bra, ingen bøter eller kontroverser med trafikkpolitiet.

Må betale for parkeringen

Alle russerne ønsker også at det å kjøre bil skal skje etter klare regler og der alle er like for loven. Og mange forstår også at noe må gjøres for å få vekk biler fra sentrum av en storby som Moskva, i alle fall få dem vekk fra fortauer og plasser der folk ferdes til fots.

Og her har det skjedd store ting de siste årene. Hele området innenfor Hageringen er nå gjort til betal-parkeringsområde, og for noen uker siden ble dette utvidet til nye områder utenfor ringen, blant annet der vi bor like ved metrostasjonene Dobryninskaja og Oktjabrskaja.

Parkeringsplasser er merket opp og automater for betaling er på plass, der du kan betale både kontakt og via mobiltelefon, på samme måte som mange andre steder i Europa.

Biler fraktes bort

'En grønn alligator' i aksjon i Moskva. Feilparkerte biler blir nå fraktet bort i løpet av noen minutter etter at feilparkeringen er oppdaget

Foto: Bilde hentet fra facebook

Grønne alligatorer slår til

Men det kan virke som dette kommer for brått på mange russere. I tillegg vekker måten betalt parkering blir innført på reaksjoner hos mange. For her vises det ingen nåde. Du skal ikke ha stått mange minuttene ulovlig før en av «De grønne alligatorene», små kran-lastebiler med ramper er på plass og frakter bilen din bort.

"«De grønne alligatorene» samler seg ofte på en liten plass like ved der vi bor, og selv om mange er enig at det må ryddes opp i parkeringskaoset i Moskva, så har de allerede blitt et hatobjekt. Sist helg var det faktisk flere demonstrasjoner i sentrum av Moskva mot den måten byens myndigheter nå innfører nye regler for parkering.

Vladimir Zhirinovskis bil

REGELBRUDD: Partileder Vladimir Zjirinovskij parkerte slik da han deltok i en demonstrasjon mot høye parkeringsavgifter.

Foto: Plushev fra Instagram

Partiet til den fargerike nasjonalisten Vladimir Zjirinovskij har gjort det til en kampsak å forsvare bilførernes interesser. Men «Liberaldemokratene» havnet i en pinlig situasjon da Zjirinovskijs dyre og store Mercedes på samme tidspunkt som lederen deres demonstrerte, stod plassert over flere felt på en parkering forbeholdt funksjonshemmede.

Bilder av Zjirinovskijs bil spredde seg raskt på nettet.

Men det ser ut til at Zjirinovskij likevel vinner fram med sin kampsak, timebetalingen for parkering kan ifølge flere medier denne uken bli satt ned fra 30 rubler til 16,5 rubel, altså vel to norske kroner timen.

Hodeløse veiprosjekter

Ved siden av parkering og pappagutter som raser rundt i dyre biler uten førerkort, har det store samtaleemnet her i Moskva de siste månedene vært de endeløse veiarbeidsprosjektene.

Alle vi som bor her i den russiske hovedstaden er selvfølgelig for at veiene skal holdes ved like og utbedres. Men mange ganger har vi sett nesten hodeløse prosjekter der veier graves opp, fylles igjen og graves opp igjen.

Dette har også blitt en sak for sosiale medier, som har flommet over med eksempler på hodeløs planlegging, eller mangel på sådan. Den russiske journalisten Aleksej Fjodorov kunne på Facebook fortelle historien om hvordan man først fjernet asfalt for å legge brostein på et fortau. Så ble disse fjernet, og det ble lagt tykke fliser der i stedet. Til slutt ble det hele likevel valset over med asfalt.

Mange kontrollerer

Eksempelet er ekstremt, men mange mener at det er store penger involvert i de omfattende veiarbeidene rundt om i Moskva, og at det er mange som tjener penger på ineffektiviteten og den tilsynelatende planløsheten.

Men den russiske hovedstaden er full av årvåkne brukere av sosiale medier nå, og det gjør at det ikke er så lett som tidligere å komme unna med denne type dårlig planlegging og korrupsjon.

Men alt dette til tross, Moskva er en by i konstant positiv forandring, selv om det ofte ser håpløst og litt hjelpeløst ut.

Denne uken kom de første minusgradene. Veiene i Gorkijparken var full av blader fra de store lønnetrærne. Blir det en lang og kald vinter med mye snø, eller en mild som den vi hadde i fjor? Meteorologene er uenige, så dette får jeg komme tilbake til i neste korrespondentbrev.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt