Hopp til innhold

Er dette verdens beste øl?

MONTPELIER, VERMONT (NRK) Et helt spesielt øl får amerikanere til å kjøre i dagevis og stå i kø i utendørs i tjue minusgrader. NRK har besøkt bryggeriet ølkjennere verden over drømmer om å sette sine ben i.

USA har opplevd en øl-revolusjon de siste årene. Små bryggerier lager sine spesialiteter.
Øl entusiaster har på nett kåret Heady Topper til verdens beste øl. Den som vil sikre seg en kasse må virkelig stå på.

ØLTØRSTE: Olivia og kjæresten Leonidas har kjørt i fire timer fra Connecticut for å kjøpe ølet de elsker.

– Er du her for Heady, spør Patrick Luce og holder opp en hvit papirlapp med nummer 24 på.

Klokka er åtte torsdag morgen og utenfor Vermonts delstatshovedstad Montpelier er det like mange ugjestmilde minusgrader som nummeret på kølappen jeg nettopp har fått i hånda.

– I dag er det er så kaldt at folk får lov til å vente inne, sier Luce mens han deler ut nummerlapper til stadig flere kunder. De siste to årene, har torsdagene hans vært slik som dette.

Reiser med fly for øl

Det er dagen ølfenomenet Heady Topper blir levert til butikken hans, og Hungry Mountain Coop er et av de ytterst få stedene i delstaten hvor en kan få kjøpt en hel kasse av det lokale ølet. Det er blitt så populært at det er umulig for bryggeriet å lage nok av det.

Folk kommer reisende med fly og med bil for å kjøpe det. Et par kom fra Australia for å kjøpe en kasse i eksamenspresang til sønnen sin, sier Luce. IPA-ølet fra Vermont er rett og slett blitt et fenomen Det er rett og slett blitt et fenomen, forklarer Luce.

Amerikansk ølrevolusjon

Det er lenge siden amerikansk øl var smakløst fabrikkbrygg. Flere tusen små bryggerier finnes nå over hele landet, og i noen delstater som Oregon, Colorado og her i Vermont har det utviklet seg en ølkultur som er kjent for entusiaster langt utenfor landets grenser.

Bryggeribølgen startet på slutten av 1980-tallet og utviklet seg fordi det oppsto en bevegelse av ølentusiaster. De ville ha tilbake kvalitetsøl og øltyper som tidligere var vanlige i USA, men som forsvant da tusenvis av bryggerier måtte stenge under forbudstida etter Første verdenskrig.

En ølsort som er blitt svært populær for amerikanske småbryggerier er såkalt IPA, eller India Pale Ale. Dette ølet har mer alkohol og humle og var beregnet på et par års modning på trefat da britene begynte å lage det på 1700-tallet. Ølet ble etter hvert eksportert til kolonistene i India fordi vuggingen og varmen under den lange båtreisen modnet ølet like bra. Dermed fikk det navnet sitt.

En amerikansk variant av IPA er en såkalt dobbel IPA med høyere alkoholprosent og enda mer humle enn vanlig IPA.

Heady Topper er denne typen øl, og brukerne av et sentralt nettsted for ølkjennere thebeeradvocate.com har kåret det til verdens beste

Det har, sammen med jungeltelegrafen og oppslag i store amerikanske medier, fått etterspørselen til å ta helt av.

Humle som snakker

– Vi prøver å få humlen til å snakke i dette ølet, forklarer brygger Jim Conroy.

I et lite trehus på den lille tettstedet Waterbury i Vermont lages Heady Topper.

Conroy er sjefsbrygger og behandler væsken i kjelene sine som kunst.

– Øl kan være kunst om en brygger det på denne måten, sier han og forklarer hvordan han forsøker å gjemme sødmen i det alkoholrike ølet ved å tilsette mye humle av god kvalitet sent i bryggeprosessen.

Hardt arbeid:

HARDT ARBEID: Her lages det som blir kalt «verdens beste øl».

Foto: Tove Bjørgaas / NRK

The Alchemist produserer bare Heady Topper. De 43 000 boksene som fylles her hver uke selges ut timer etter at de dukker opp i butikkene. Eierne av bryggeriet, ekteparet Jen og John Kimmich, bygger nå et mikrobryggeri til for at de skal ha mulighet til å produsere litt mer og ta imot en stor fanskare som vil se hvordan det sagnomsuste ølet lages.

– Vi har vokst 600 prosent på fire år. Dette ølet ha fått et vanvittig momentum som bare fortsetter og fortsetter, forteller Jen Kimmich. Ekteparet har imidlertid ingen planer om å lage et kjempebryggeri.

– Nei, vi vil holde oss her og først og fremst være relevante for lokalsamfunnet. Vi ønsker ikke å lage mer øl enn at vi kan ha det gøy mens vi gjør det, sier hun.

Fra flomkatastrofe til kjempesuksess

verdens beste bryggere?:

SUKSESS: Jen og John Kimmich kan være fornøyd med hvordan ølet deres har slått an.

Foto: Tove Bjørgaas / NRK

Historien om Heady Topper begynte med på en pub og en tragedie.

I 2011 forsvant den populære puben til John og Jen Kimmich haddet drevet i åtte år da ekstremværet Irene kom til Vermont. Vannmassene skylte vekk det meste av levebrødet deres, puben der de hadde utviklet mange ølsorter som folk kom kjørende langveisfra for å prøve.

Det aller mest populære ølet på puben var Heady Topper. Det var så populært at kunder kjøpte mer enn de kunne drikke og forsøkte å fylle det på medbrakte flasker inne på do. Da flommen kom, hadde Jen og John Kimmich akkurat bygget et lite bryggeri der de ville produsere det populære ølet for salg, og da flommet rammet, bestemte de seg for å satse alt på det.

– Vi har hatt slik suksess at vi ikke ser noen grunn til å lage flere ølsorter. Vi vil heller gi dette ene alt vi har for å gjøre det best mulig, sier John Kimmich og holder opp en sølvfarget boks som er dekorert med en karikaturtegning av ham selv med viltvoksende humle i stedet for hår.

Dagens produksjon trilles inn på kjølelageret. Den kjøres om få timer rett til en av de få, utvalgte butikkene som får lov til å selge det populære ølet.

Bryggerne har bestemt at ingen får selge mer enn en kasse til hver.

Slik blir det verdens beste øl til flere hver uke.

Kølapper:

LANG KØ: Det deles ut kølapper for å sørge for ordnede forhold når den populære ølen skal selges.

Foto: Leif Carlsson / NRK

Fire timer i bil

– Vi kommer fra Connecticut og har kjørt i fire timer, forklarer Olivia. Hun og kjæresten sto opp klokka fire i morges for å rekke fra til Hungry Mountain Coop før utdelingen av kølapper begynte klokka åtte.

– Det er verdt det. Det finnes ikke noe bedre øl å få tak i, forklarer kjæresten Leonidas. Han bodde i Vermont i et par år og ble hekta på Heady Topper.

– Det er et interessant øl. Først smaker det bare ok, men etter hvert som du drikker litt mer blir det bare bedre og bedre, forklarer Robert som står enda lenger fram i køen.

Det er kommet nærmere 100 mennesker når ølsalget starter den dagen NRK er på besøk-

– Vi kommer til å være utsolgt om et par timer. Det er vi alltid, sier kjøpmann Patrick Luce.

SISTE NYTT

Siste nytt