Det er ved grenseovergangen fra Tyrkia at mange som vil verve seg til den ekstremistiske gruppen kommer seg inn i Syria og Irak. Men det er også noen som reiser motsatt vei.
En av dem kaller seg Neda, er 20 år, og kommer fra den syriske byen Raqqa, som i dag er IS' selverklærte hovedstad. Hun var med i IS' moralpoliti. Nå bor hun på skjult adresse like ved den syriske grensen i Tyrkia, i frykt for represalier fra gruppen hun forlot. Samtidig advarer hun vestlige kvinner mot å verve seg.
– For alt som skjer der inne nå, er feil, og det de gjør, er ikke vår islam.
- Se sesongens siste Urix 22.30 på NRK 2
Selv ble Neda med i IS etter å ha blitt giftet bort til en jihadist fra Saudia Arabia for et år siden.
– Foreldrene mine tvang meg til det. Selv ville jeg ikke, men etter at jeg giftet meg, ble jeg vant til det. Han var en god mann.
I begynnelsen var hun enig i den ekstreme gruppens ideologi.
– Jeg skulle ønske den tiden kom tilbake. Før jeg vervet meg til moralpolitiet og så feilene med egne øyne, var jeg overbevist om at alt vi gjorde var riktig.
Strenge kleskoder
Som en del av det kvinnelige moralpolitiet hadde hun som oppgave å straffe kvinner som ikke fulgte den strikte kleskoden.
– Har du pisket noen selv?
– Ja.
– Hva skjedde?
– Jeg pisket flere. Jeg husker spesielt en dame som gikk sammen med sin mann. Hun hadde på seg fargede høye hæler. Det er bare lov med svarte sko. Så vi var nødt til å anholde henne og hennes mann. Først pisket vi henne og sendte henne hjem barbeint fordi vi nektet henne å ta på seg skoene. Så pisket vi hennes mann.
– Hvor mange piskeslag?
– 40–60 avhengig av forbrytelsen.
– Hvordan reagerte de du arresterte da de ble tatt?
– De var veldig redde, spesielt med en gang vi arresterte dem. Og etter det pleide jeg å fortelle dem at inshallah, at de ikke skulle oppleve det igjen.
– Hadde de vondt?
– Så klart.
– Pleide de å skrike?
– Ja, noen skrek, andre gråt. De var veldig redde. De fryktet folk fra IS, særlig på markedet. Mange unngikk å gå ut som før, med mindre de var nødt.
Advarer andre mot å la seg lokke
Hun viser en video fra en treningsleir hos en ekstremistisk gruppe i Syria, som viser hvordan også kvinner får våpentrening og blir klare til kamp. Amerikanske myndigheter sier nå at kvinner trolig spiller en større rolle i IS enn det de tidligere har antatt.
Neda gikk gjennom lignende opplæring da hun først vervet seg til IS. Hun tror videoer som denne er blant virkemidlene som kan lokke utenlandske kvinner til IS.
– Jeg tror enhver som ser videoen blir tiltrukket av den. Jeg har sett mange utenlandske jihadister. Med en gang de kommer, er de veldig glade og fascinert av klærne. Men da vet de ingenting om det som foregår. Det dere ser, er ikke det som skjer der inne. Du må være inne i det, for å se det.
Kvinner som krigsbytte
IS-medlemmene sin behandling av kvinner har fått mye oppmerksomhet, og bildene av kristne jesidi-kvinner tatt til fange og solgt på slavemarkeder gikk verden rundt i fjor.
- Les:
– Det snakkes mye om kvinner og IS, og kvinner som krigsutbytte (sabayya)?
– Det er kommet mange, særlig fra Irak, jesidier, og det har skapt mye støy innad i IS. De kjøpte dem, eller deler dem ut til emirene eller til jihadistene som ikke er gift. Mens andre har konvertert til islam og ble med oss i hezbe (moralpolitiet). Og de som ikke gjør det, blir solgt eller delt ut.
– Hva synes du om det?
– Sabayya er kjent hos oss i islam. De som konverterer blir behandlet slik som oss. Og de som ikke vil, som jesidiene, blir da sabayya.
– Er ikke det galt?
– Nei, det er slik det er i islam.
– Hvordan er kvinnesituasjonen nå i Raqqa?
– Kvinner i Raqqa lever ikke sitt liv, og har ingen rettigheter. Eksempelvis har ikke jentene lov til å studere lenger, gå ut alene eller dra utenfor Raqqa-distriktet. Skal hun til markedet må hun ha med seg en mannlig ledsager. Hun kan ikke gå ut alene.
– Pleide du å snakke med folk om dette da du var i Raqqa?
– Ingen turte å snakke om slike ting med meg, for jeg var i IS. Deres liv var annerledes enn mitt.
Valgte å flykte fra IS
Men etter hvert ble hun skremt av gruppens brutalitet.
– Som for eksempel drap, steining, sånne ting. Dette var terrorisme. Behandlingen av eldre kvinner, at de var nødt til å ha på seg klær ifølge kleskoden, de var veldig gamle og ikke vant til det. Det var en gang en eldre kvinne som ble pisket. Jeg kunne hverken si noe eller gjøre noe, men jeg var ikke enig i behandlingen hun fikk.
Under kampene i den syriske byen Kobane i fjor, sprengte Nedas ektemann seg selv i luften som selvmordsbomber.
– Jeg var veldig sjokkert over at han valgte å gjøre et martyrangrep. Vi snakket ikke om det hjemme i det hele tatt. Jeg hadde aldri tenkt at han kom til å gjøre det, spesielt at det var han selv som ønsket det.
Det som skjedde etterpå forsterket ønsket om å forlate IS. De forsøkte å tvinge henne til å gifte seg med en annen. Det nektet hun.
Eksil i Tyrkia
Hun fikk dermed hjelp fra broren sin med å flykte til Tyrkia.
– Nå føler jeg at jeg ikke har noen fremtid, hverken i Tyrkia eller i Syria. Jeg kan ikke dra tilbake til Raqqa, og her føler jeg meg ikke trygg. Jeg føler at de når som helst kan ta meg. Jeg prøver å ikke gå ut i det hele tatt.
Vel ute advarer hun andre kvinner mot å verve seg til IS. Og hun tror det er mange andre som ønsker å hoppe av.
– Jeg kjenner mange der inne som vil ut, som ikke vil være der inne lenger. Og er veldig redde for situasjonen der inne. Men de vet ikke hvordan de kommer seg ut. Og det er ikke alle som kan komme seg ut heller.