Avtalen kunne ha sikret at skipsfarten blir den første næringen i verden som må betale en globalt fastsatt pris på CO₂- utslipp. Dette ville også gjelde land som ikke godtar avtalen.
Nå blir avstemningen utsatt ett år.
Det var Saudi-Arabia som foreslo å utsette, noe det ble flertall for.
Tviler på at det blir en avtale
Administrerende direktør i Norges Rederiforbund Knut Arild Hareide tviler på at det vil komme på plass noen avtale nå.
– Vi var nære i dag, men dette er et stort tilbakeslag. Vi ser at land som Saudi -Arabia og USA har vunnet fram, sier han til NRK.
Administrerende direktør i Norges Rederiforbund Knut Arild Hareide er skuffet over at det ikke ble enighet om en klimaavtale fredag.
Foto: David Skovly / NRK– En utsettelse er fordi de vet at det var kanskje det beste de kunne få til nå, for å sette en endelig stopper for denne avtalen.
Også klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen er skuffet over utsettelsen.
– Vi har jobbet lenge med å få på plass denne avtalen og utsettelsen nå skaper bare usikkerhet.
USA nektet å akseptere avtalen
USA har jobbet hardt for å få land til å stemme imot, sammen med Saudi-Arabia.
– President Trump har gjort det klart at USA ikke vil akseptere noen form for internasjonal miljøavtale som belaster USA urimelig eller urettferdig, eller som skader det amerikanske folkets interesser.
Det skrev utenriksminister Marco Rubio, energiminister Chris Wright og transportminister Sean Duffy i en felles uttalelse tidligere i oktober.
Rammeverket for «Net Zero Framework» (NZF) forhandlet fram av 176 IMO-land allerede i april. Da møttes IMO-landene i London. USA forlot møtet i protest.
To dager senere gikk et stort flertall av landene inn for rammeverket for en internasjonal klimaskatt.
Avtalen ble deretter sendt rundt til alle landene som sluttet seg til NZF. Behandlingen tok et halvt år.
Ifølge blant andre The Guardian har Trump-administrasjonen brukt den tiden til å legge stort press på en rekke land for å få dem til å stemme imot forslaget.
- Viktig å holde trykket oppe
– Nå er det lov å håpe at et vedtak kan komme senere. Presset fra en samlet global skipsfart kommer ikke til å forsvinne.
Det sier Reber Iversen, prosjektleder i Maritime CleanTech , som er til stede på møtet.
Reber Iversen, prosjektleder i Maritime Cleantek beskriver de siste dagene på møtet som frustrerende og kaotiske.
Foto: Reber Iversen / PrivatHan tror det vil være rom for diplomatisk arbeid framover for å bygge en sterkere koallisjon.
- Klimaarbeidet er et maraton – og det viktigste nå er å holde trykket oppe og fortsette arbeidet.
Ville straffe økonomisk
President Trump har kommet med en rekke konkrete trusler mot IMO-land som er for NZF-avtalen.
USAs president Donald Trump kjemper hardt for å motarbeide den internasjonale utslippsavtalen for internasjonal skipsfart.
Foto: API uttalelsen fra de tre amerikanske ministrene, truet USA blant annet blant å hindre skip i å anløpe amerikanske havner, innføre høyere havneavgifter for skip, og ilegge kommersielle straffer på inngåtte avtaler med amerikanske myndigheter.
Det vil også bli innført visumrestriksjoner og ekstra gebyrer for mannskapet på skipene.
I tillegg vil myndighetene vurdere sanksjoner mot tjenestemenn som «sponser aktivistdrevet klimapolitikk som vil belaste amerikanske forbrukere».
Norge har mottatt trusler
Norge ledet forhandlingene i april, og har spilt en sentral rolle i utviklingen av rammeverket for avtalen.
Ifølge DN, mottok Norge direkte trusler fra USA i august. I et møte på Teams mellom byråkrater ga amerikanerne en såkalt muntlig démarche, en formell diplomatisk advarsel, til Norge. Det bekrefter klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) til avisen. Ifølge ham er dette veldig uvanlig.
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen
Foto: Jonas Fæste Laksekjøn / NTBI møtet ble det gjort klart at USA forventet støtte fra Norge mot forslaget, og at de ikke vil nøle med å ta i bruk mottiltak hvis ikke dette skjer.
Norge vil likevel stemme for forslaget.
Det gjør også Storbritannia, Brasil og Kina, ifølge Reuters. EU kom med en støtteerklæring til avtalen i begynnelsen av denne uken, og vil også stemme for.
Det må være to tredjedels flertall for at NZF-avtalen skal godkjennes. Resultatet på møtet i april var godt innenfor denne grensen. Etter presset fra USA, ser det nå ut til at det store flertallet er i ferd med å skrumpe inn.
Klimanøytral innen 2050
I dag står skipsfarten for rundt 3 prosent av de globale klimagassutslippene, ifølge en analyse fra Climate Action Tracker.
Avtalen vil gjøre skipsfarten klimanøytral i 2050.
Foto: AFPNZF har som mål at internasjonal skipsfart skal være klimanøytral innen 2050. Fra 2028 skal skip bruke drivstoff med lavere karboninnhold enn i dag. Dersom skipene overskrider de avtalte utslippsnivåene, vil det utløse CO2-avgifter.
Inntektene fra disse avgiftene skal samles i et fond som blant annet skal brukes til å støtte utviklingen av nye drivstoff og teknologier, og bistå utviklingsland i energiomstillingen.
Det er antatt at inntektene til fondet vil være på 100 til 150 milliarder kroner i året.