NRK Meny
Normal

Chavez stenger tv-kanal

"Er du lederen for det nye venstre i Latin-Amerika eller er du en totalitær populist?"

Medarbeidere i RCTV protesterer mot at tv-kanalen mister lisensen
Foto: JORGE SILVA / REUTERS

"Er du sterk fordi dine overbevisninger er sterke eller er du svak så du må tvinge dem som er uenige med deg til taushet?"

 Disse utfallene mot president Hugo Chavez i et åpent brev i flere Caracas-aviser har innledet pinsen i Venezuela.

Angrepene kommer fra generaldirektøren i Venezuelas største og eldste privat-eide TV-kanal, Radio Caracas Televisión (RCTV). Han heter Marcel Granier.

Lisens inndradd

Bakgrunnen er denne: I desember i fjor varslet Chavez' regjering RCTVs lisens ikke ville bli fornyet når den utløper 27. mai 2007. Begrunnelsen fra Chavez-regimet er at RCTV støttet et kupp mot Chavez i april 2002.

Da store folkemasser gikk på gata i Caracas disse aprildagene i 2002, sendte RCTV tegnefilmer og spillefilmer og unnlot å dekke demonstrasjonene for Chavez mens han var kuppmakernes fange.

Politikk vs pressefrihet

Kanalen har fortsatt å delta i sammensvergelsen mot Chavez, hevder styresmaktene.

Men samtidig er RCTV den lengstrekkende opposisjonelle TV-kanalen i Venezuela. En annen større opposisjonskanal, Globovisión, sender bare i Caracas og Valencia, den tredje største byen i landet.

Ny statskanal

Samtidig lanserer styresmaktene en ny statskanal, TVes, som sjefen der, Lil Rodriguez, sammenlikner med en kvinne:

"Det er en kvinne, og ifølge den medisinske rapporten er hun svært fruktbar", - hennes ord for å spå en strålende framtid for den nye statskanalen.

TVes skal nå fylle tomrommet etter RCTV på den frekvensen RCTV har sendt sine programmer.

RCTV populær

Meningsmålinger har vist at nesten 70 prosent av de spurte beklager at RCTV ikke får fornyet lisensen. Analytikere har hevdet at dét er mindre av bekymring for pressefriheten enn et uttrykk for at folk vil savne de uhyre populære såpeoperaene på RCTV, telenovelas, som de kalles på de kanter.

Disse RCTV-produksjonene er også en betydelig eksportartikkel til andre spansktalende land.

Gate-demonstrasjoner

Uka før pinse har RCTVs venner tatt kampen for TV-kanalen til gatene i Caracas med faren det alltid innebærer for sammenstøt med tilhengere av den venstreorienterte president Chavez som åpent forkynner at hans mål er et sosialistisk Venezuela.

"Vi sender ut et SOS for ytringsfrihet i Venezuela så verden skal vite at det er ytringsfrihet vi kjemper for", roper RCTV-journalist Iznardo Bravo gjennom ropert under disse demonstrasjonene.

Professor Antonio Pasquali, mediaspesialist i Caracas: "Vi er vitne til drapet på en meget viktig opposisjonell stemme og styrkingen av sjefens stemme".

Internasjonale protester

Human Rights Watch sier det er et "alvorlig slag mot ytringsfrihet i Venezuela" at RCTV ikke får fornyet lisensen.

Både Europaparlamentet og Organisasjonen av Amerikanske Stater har også sagt seg bekymret over venezuleanernes "tap av rettigheter" når den privateide og regimekritiske TV-kanalen går av lufta.

Chavez urokkelig

Men Chavez er tilsynelatende upåvirkelig. Han ser kontroversen om RCTV som en del av kampen mot de delene av næringslivet og militæret som gjennomførte kuppet i 2002 og som påstås å fortsette sammensvergelsen mot det valgte regimet.

Og selv om et flertall ønsker at RCTVs telenovelas skal fortsette på lufta, gjenvalgte et flertall på 63 prosent Hugo Chavez så seint som i desember i fjor.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt