Hopp til innhold

Bruker 800 kroner per velger

Velgerne i Iowa blir overdynget med TV-reklame før de torsdag skal velge delegater til partilands-møtene.

 

Barack Obama snakker til velgerne i Iowa i en TV-reklame.

Barack Obama snakker til velgerne i Iowa i en TV-reklame.

Foto: AP

Størst er pengebruken blant de demokratiske kandidatene.

Ut i fra beregninger av hvor mange som kommer til å stemme ved torsdagens partimøter, så har de demokratiske kandidatene brukt 140-150 dollar, 750-800 kroner, per velger.

Pengebruk på TV-reklame / New York Times

Barack Obama har brukt nesten like mye penger på TV-reklame i Iowa som alle de demokatiske demokratene gjorde for fire år siden.

Hillary Clinton i en TV-reklame der hun fokuserer på helsevesenet.

Hillary Clinton i en TV-reklame der hun fokuserer på helsevesenet.

Foto: AP

Han alene har brukt 8,3 millioner dollar, 45 millioner kroner, på TV-reklame i Iowa.

Det viser en analyse utført CMAG, et firma som følger bruken av penger på politisk reklame.

Hillary hakk i hæl

I 2004 brukte alle de demokratiske kandidatene 9,1 millioner dollar, nesten 50 millioner kroner, på TV-reklame i delstaten.

Nummer to på listen blant demokratene er Hillary Clinton som har brukt 6,5 millioner dollar på TV-reklame.

Den siste av de "tre store", John Edwards har bare brukt 2,7 millioner dollar på TV-reklame i Iowa, til tross for at han satser spesielt hardt på å gjøre det godt i delstaten.

John Edwards, TV-reklame

Slik det ser ut i KCCI-stasjonens kontrollrom i Des Moines i Iowa fortoner det seg kanskje også for mange velgere; TV-reklame med John Edwards på alle skjermer.

Foto: Steve Pope / AP

Til sammen har kandidatene blant demokratene brukt 23,7 millioner dollar på TV-reklame i Iowa, en økning på 132 prosent på fire år.

Fyller TV-skjermen

Pengebruken gjør at velgerne i Iowa knapt kan unngå å se kandidatenes reklamer.

Til sammen er de demokratiske kanditatenes reklamer vist 44.600 ganger i Iowa så langt.

Ut i fra beregninger av hvor mange som kommer til å stemme ved torsdagens partimøter, så har de demokratiske kandidatene brukt 140-150 dollar, 750-800 kroner, per velger.

Mindre blant republikanerne

Blant de repubklikanske kandidatene er ikke pengebruken like heftig.

 Mitt Romney snakker til Iowa-velgerne gjennom TV-skjermen.

Mitt Romney snakker til Iowa-velgerne gjennom TV-skjermen.

Foto: AP

Der er det Mitt Romney som har åpnet lommeboken mest og har brukt 6,5 millioner dollar, rundt 35 millioner kroner, på TV-reklame.

Med det ligger han langt foran sine nærmeste konkurrenter, Mick Huckabee og Fred Thompson, som begge har brukt rundt én million dollar hver.

Noe av grunnen til at republikerne ikke er like rundhåndete som demokratene er at Rudy Giuliani og John McCain ikke satser stort i Iowa.

Når fokuset etter Iowa beveger seg mot primærvalget i New Hampshire 8. januar så er det grunn til å tro at flere av de republikanske kandidatene åpner lommeboka.

Valgkalender januar 2008   Hele valgkalenderen

 

SISTE NYTT

Siste nytt

USAs utenriksminister Anthony Blinken møtte Jonas Gahr Støre under Nato-møtet i Oslo. Etter møtet skrøt han av samarbeidet med Norge.

Blinken på besøk i Oslo: Takka Noreg for vennskapet

– Tusen takk for eit partnarskap som enkelt og greitt er uvurderleg, sa den amerikanske utanriksministeren då han møtte statsminister Jonas Gahr Støre.