– Det kan skje kva tid som helst no, det vil truleg ikkje ta lenger tid enn tre veker, seier talspersonen for den tidlegare leiaren i Libya sitt statlege fond, Mustafa Zarti, til Reuters.
Han snakkar om det han trur vil ende i kollapsen til Gaddafi sitt regime i Libya. Situasjonen er prekær etter at drivstoff blir vanskelegare å få tak i for kvar dag som går.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Rasjonering i Tripoli
At Libya har stor mangel på bensin er tydeleg i hovudstaden Tripoli. Fleire kilometer lange køar med bilar er synlege framføre bensinstasjonane. Ein innbyggjar i byen, som vil vere anonym, er svært bekymra over utviklinga.
– Nokre folk står i kø i over fem dagar, og ein slektning av meg måtte bruke åtte dagar på å fylle bensin, seier han.
Styresmaktene har no innført eit rasjoneringssystem for bensin. Bileigarane avtalar ein tid dei kan fylle bensin på bilen. Normalt får dei fylle rundt 30 liter i veka. Dette har letta litt på presset.
Mangelen på bensin har allereie skapt ein stor svart marknad. Prisen på ein liter bensin på den svarte marknaden er rundt 5 libyske dinarar, eller 17 kroner. Til samanlikning er den offisielle prisen 0,15 dinarar.
Produserar framleis sjølv
Etter å ha vore ein av Afrikas største oljenasjonar for nokre tiår sidan, finst det no berre eitt einaste oljeraffineri som er operativt i Libya. Det ligg i byen Zawiyah som framleis er kontrollert av Gaddafi.
Det er vanskeleg å talfeste størrelsen på produksjonen av bensin og diesel ved raffineriet, men ein talsperson frå styresmaktene opplyser overfor Reuters at det vert produsert 3 500 tonn drivstoff om dagen.
Dette står i sterk kontrast til situasjonen til landet for nokre tiår sidan. På 1980-talet gjorde olja Libya til det rikaste landet i Afrika, med ein BNP per innbyggjar som var høgre enn land som Italia og Spania.
Smuglar via Tunisia-grensa
Ved den tunisiske grensebyen Zokra står hundrevis av libyske Gadaffi-kontrollerte køyrety klare til å fylle tanken. Mange familiar i Zokra og andre tunisiske byar tener godt med pengar ved å ignorere sanksjonane mot Libya.
Libya har eit overskot på diesel i høve til bensin. Det gjer at dei gladeleg bytar diesel mot bensin. For å byte vekk diesel i Tunisia tek dei til takke med ein tredjedel bensin tilbake.
Det finst i dag ingen offisiell oljeblokade mot Libya, men det ulovleg i Tunisia og Algerie å gjere forretning med personar eller organisasjonar som er lenka til Gadaffi. Men grensa til Libya er lang og uoversikteleg, og vanskeleg for styresmaktene å handheve.
– Me kan ikkje kontrollere grensa. Det er ulovleg handel mellom alle land. Det er ulovleg handel mellom Frankrike og Luxembourg, sa ein talsmann frå styresmaktene når han blir spurt om smuglinga.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Sjølvmordsplan
Russland sin spesialutsending til Libya avslørte nyleg ein plan overfor ei russisk avis, som er med på å styrke inntrykket av at regimet står på randen til kollaps. Dersom opprørarane tek seg inn i hovudstaden Tripoli, vil Gadaffi-regimet starte ein sjølvmordaksjon mot opprørarane.
– Eg ser for meg at Gadaffi har ein slik sjølvmordplan, seier russaren, ifølgje avisa The Telegraph.
Trass i drivstoffkrisa, har regimet truleg ikkje noko mangel på ammunisjon og sprengstoff.