Retningslinjene er utarbeidet av Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO), men de tolkes forskjellig i ulike deler av verden.
– Man kan si at retningslinjene tolkes noe strengere i Europa enn i USA når det gjelder ansvaret til flygere og flykontroll-etater, sier Brian Flynn fra Eurocontrol, den europeiske organisasjonen for luftfartssikkerhet.
Flytrafikken i mange europeiske land er blitt fullstendig lammet etter at vulkanen under isbreen Eyjafjallajökull på Island sendte aske og svovel innover fastlandet. I løpet av helgen er det gradvis kommet mer kritikk av flyforbudet, og flere peker på at det ikke er blitt satt i verk like strenge tiltak etter vulkanutbrudd i USA.
– For strengt
«Utbruddet til den islandske vulkanen er ikke en enestående hendelse. Prosedyrene som har vært satt i verk andre steder i verden ved vulkanutbrudd, ser ikke ut til å kreve den type restriksjoner som nå er innført i Europa», heter det i en uttalelse fra bransjeorganisasjonen AEA, som omfatter 36 europeiske flyselskaper.
Organisasjonen krever at flyforbudene som er innført, umiddelbart tas opp til ny vurdering.
Også Nederlands transportminister Camiel Eurlings mener begrensningene på luftfarten i Europa er for strenge, ifølge den statlige kringkasteren NOS. Han sammenligner askeskyen fra Island med lignende situasjoner i USA, som ikke har ført til at hele det amerikanske luftrommet er blitt stengt.
Millioner rammet
Så langt er 6,8 millioner passasjerer rammet av kaoset i kjølvannet av vulkanutbruddet, ifølge flyplassorganisasjonen ACI. Det økonomiske tapet til Europas lufthavner skal beløpe seg til over 1 milliard kroner.
Ingen vet sikkert hvor lenge vulkanutbruddet vil vare, og derfor er det også vanskelig å anslå hvor stort det samlede økonomiske tapet vil bli. Men dersom deler av det europeiske luftrommet holdes stengt i flere måneder, kan den økonomiske veksten i de berørte landene synke med flere prosentpoeng, ifølge økonom Vanessa Rossi ved den britiske tankesmien Chatham House.
Kan ha kostet liv
Paradoksalt nok er det også mulig at de strenge sikkerhetstiltakene i noen tilfeller utgjør en fare for folks liv og helse. Norske helsemyndigheter mener stengningen av luftrommet over Norge sannsynligvis har ført til tap av liv, selv om det motsatte var hensikten.
– Det er umulig å vite sikkert, men det er sannsynlig at noen har mistet livet på grunn av flyforbudet. Det har gjort at hjelpen ikke har kommet raskt nok, eller at de syke eller forulykkede ikke har kommet raskt nok til sykehus, sier assisterende helsedirektør Bjørn Guldvåg til Aftenposten.