Baugporten til Estonia (foto: NRK)
Det skriver den engelske avisen The Independent i dag. Tyske og amerikanske forskere mener tester av baugpartiet på ulykkesferja ikke etterlater tvil om at ulykken skyldes en bombeaksjon.
Vrakrestene fra baugpartiet på Estonia ble hentet opp under en kontroversiell dykkeroperasjon i august, som var et samarbeid mellom den tyske fjernsynsprodusenten Jutta Rabe og den amerikanske forretningsmannen Greg Bemis. Nå er metalldelene analysert av det statlige materialtestingslaboratoriet i Brandenburg, DN-instituttet i Clausthal-Zellerfeld i Tyskland og Southwest Research Institute i San Antonio i USA, skriver den britiske avisen The Independent.
Resultatene av testene skal være entydig, og viser at metalldelene som ble hentet opp etter alt å dømme hadde vært utsatt for en kraftig eksplosjon.
Svenske myndigheter har utstedt arrestordre på Jutta Rabe og Greg Bemis for den ulovlige dykkeroperasjonen. (Foto: SVT)
Udiskutabelt bevis
Ifølge dr. Kurt Ziegler ved Brandenburg-laboratoriet bærer metalldelene preg av å ha blitt utsatt for sprengstoff av typen Semtex eller Hexa Composite. Han får støtte fra den tidligere britiske marinedykkeren og sprengstoffeksperten Brian Braidwood, som sier til The Independent at laboratorietestene er et udiskutabelt bevis på at det fant sted en eksplosjon om bord i Estonia.
Braidwood er en av mange eksperter som er hyret av det tyske Meyer-verftet som bygde ferja, og som har fått en stor del av kylden for katastrofen.
Estonia (Foto: SVT)
Russiske agenter
Den offisielle granskingsrapporten etter ferjekatastrofen, som krevde 852 menneskeliv, konkluderte i 1997 med at baugporten på Estonia ble revet av som følge av konstruksjonsfeil, samt fordi mannskapet på ferja ikke tilpasset farten etter det dårlige været. Meyer-verftet har avvist dette, og la for et år siden fram sin egen omfangsrike rapport som konkluderer med at havariet ble forårsaket av tre bomber, festet på baugvisiret.
Russiske agenter sto angivelig bak, og hensikten skal ha vært å tvinge ferja til å snu fordi det befant seg en last med stjålne russiske våpen om bord.
Bombetrussel
Ni av de 137 som overlevde ulykken fortalte blant annet til Meyer-verftets etterforskere at de hørte en kraftig eksplosjon rett før ferja gikk ned, og ifølge Jutta Rabe mottok også Estonia en bombetrussel før den sank.
En estisk marinekadett, Paavo Pruul, som var på vakt om bord i skipet Linda som lå til havn i Tallinn ulykkesnatten, hevder å ha overhørt radiotrafikk mellom havnemyndighetene og Estonia som styrker bombeteorien. De diskuterte hvordan det var søkt etter en bombe uten at man hadde funnet noe, sier Rabe til The Independent. Ifølge henne beskrev også rederiledelsen og de svenske havnemyndighetene bombetrusselen mot Estonia overfor journalister rett etter ulykken.
"Estonia"
Arrestordre
Selv om Estonia ligger i internasjonalt farvann, har Sverige, Finland og Estland nedlagt forbud mot dykking ved vraket. Svenske myndigheter har også utstedt arrestordre på Jutta Rabe og Greg Bemis etter dykkeroperasjonen i august.
En talskvinne for Sveriges industriminister Mona Sahlin avviser overfor The Independent at de nye opplysningene omkring ulykken tilsier ny gransking, mens lederen for den finske delen av granskingen, Kari Lethola, er mer åpen for dette. -Dersom det blir bevist at det var en bombe, vil vi måtte gjenoppta granskingen. Men det vil i så fall være bedre om dette utføres av politiet, ettersom vi her snakker om drap på 852 mennesker, sier Lethola til avisen.