Sammen med Erik Thorstvedt og Jan Petter Saltvedt skal «aksjonsveteran» N'jie lede den rundt åtte timers lange TV-sendingen som går på NRK den 20. oktober.
Vil fjerne stigma og knuse myter
Nasjonalforeningen fikk årets TV-aksjon for sin demenssak. Pengene skal gå til forskning på demens, informasjon og opplæring om demens og og frivillig arbeid for personer med demens og pårørende for å forbedre livskvaliteten deres.
– Det eksisterer mange myter rundt demens som det er viktig å få hull på. Den mest kjente er kanskje den jeg selv opp til nylig trodde på; at demens er en helt naturlig del av å bli gammel. Sånn er det ikke! Demens er en alvorlig hjernesykdom som rammer veldig mange mennesker, det bør folk få vite, sier Haddy N'jie som er med som programleder for fjerde gang.
– Klarer vi å fjerne noen av de mange stigmaene rundt sykdommen blir det kanskje lettere å ta den turen til legen, sier N'jie.
- Les:
Hun forteller at TV-aksjonen er en helt spesiell produksjon å være en del av.
– TV-aksjonen handler ikke kun om denne ene dagen i studio. Det er først og fremst et stort, frivillig dugnadsløft av de 100.000 som gå med bøsser, steiker vafler og selger lodd. I tillegg er det de som har tatt ut penger, og som åpner dørene sine og er en del av dette enorme maskineriet. Det er en stor del av Norges befolkning, sier N'jie.
Erik Thorstvedt som auksjonarius
Det er tredje gang tidligere landslagskeeper Erik Thorstvedt er med som programleder i TV-aksjonen. Denne gangen skal han lede sendingen fra auksjonsstudioet.
– Det blir en morsom jobb midt oppi alt det tøffe. Det er ikke til å komme bort fra at det er tøft og vanskelig for dem som blir rammet av demens, og også for deres pårørende. Det er en sykdom vi må prøve å gjøre absolutt alt vi kan for å prøve å lære mer om, og dessuten utvikle medisiner som gjør at vi kan stoppe den.
Thorstvedt med litt løsere snipp
Thorstvedts auksjonsstudio er sonen der man skal kunne være litt løs i snippen - ha det gøy midt oppe i det alvorlige temaet.
– Det skal bli gøy! Folk gir bort en masse kule ting og sprø greier som er veldig mye verdt. Noen reagerer kanskje på de som bruker masse penger på slikt, som i fjor for et møte med Justin Bieber, men pengene går jo til en god sak. Jeg synes det er kult at folk som har mye penger får noe bra igjen når de først bestemmer seg for å gi til en god sak, sier Thorstvedt.
– Demenssaken angår alle
Jan Petter Saltvedt er tidligere kjent som programleder fra Frokost-TV og Sporten. Han har også tidligere år vært involvert i TV-aksjonen som en del av redaksjonen.
– Demenssaken angår samtiden og den angår oss alle. Det er en vanvittig påkjenning for de mennesker den berører. Nasjonalforeningen gjør en kjempeviktig jobb her, og det er stort å få være med på dette, sier han.