Veien over Gjevingåsen åpnes trolig i morgen

Hvis alt går etter planen kan Fv 24 over Gevingåsen bli åpnet igjen torsdag morgen. Blokkene som ble oppdaget i fjellsiden, sprenges nå bort.

Veien stengt

Fv 24 ble stengt mandag kveld.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

– Steinblokkene er så store som ei campingvogn, men mye tyngre enn ei campingvogn, forteller byggeleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen i Stjørdal, Anders Aalberg.

Blokkene må derfor sprenges bort, og klokken 14.00 onsdag var sprengingen i gang. Etter sprengingen må det ryddes og settes inn fjellbolter.

– Det er vanskelig å si akkurat når veien blir åpnet igjen. Det dukker opp en del småtteri etter hvert som vi går frem, men foreløpig har vi sagt at det ikke blir noe før i morgen, sier Aalberg.

Inntil videre må du kjøre E6 via Helltunnelen mellom Hommelvik og Stjørdal.

Geolog undersøkte fjellet

Det var en driftsentreprenør som oppdaget blokker i skjæringa på siden av veien under inspeksjon, på toppen av Gevingåsen.

Gevingåsen

Bilde fra Gevingåsen.

Foto: Statens vegvesen

– Han ble veldig usikker og vi fikk tak i geolog. Det ble først innsnevret til ett kjørefelt, men geologen fikk ikke full oversikt, syntes det så skummelt ut og ville stenge veien, sier Aalberg.

Veien ble derfor stengt mandag kveld. Aalberg kan fortelle at veien har høy prioritet.

– I og med at veien er omkjøring for E6 er det viktig å få den i stand, hvis det for eksempel skulle skje noe med tunnelene. Noe det ofte gjør. Så vi prøver å få ordnet dette så fort som mulig.

50 tonn

Den siste tiden har flere veier vært stengt på grunn av ras og rasfare.

– Fjell er ikke en homogen fast masse. Det er lagdelinger, og mellom dem kan det åpne seg sprekker. Det renner vann i sprekkene, som fryser og smelter. Sprekkene kan åpne seg mer og mer, og så mister de stabiliteten, sier Aalberg.

Gevingåsen

Steinene raste utover veien da gravemaskinene begynte å jobbe.

Foto: Statens vegvesen

– Denne gangen hadde to steinblokker løsnet, og ble stående oppetter fjellveggen med tåa i grøfta. De var fem meter høy og kanskje 50 tonn.

Å ha inspeksjoner av fjellvegger med jevne mellomrom er derfor viktig, poengterer han.

– Det er veldig bra at det ikke er noe trafikk der når slike ting skjer. Det er derfor vi har inspeksjon, slik at man kan være i forkant, sier Aalberg.