Det eneste unntaket er for privatister og kandidater som må ta eksamen for å bestå faget.
Anbefalingen er basert på en risikovurdering som Utdanningsdirektoratet har gjennomført.
– Selv om det er mange argumenter for å avlyse eksamen, er det også argumenter for å gjennomføre. Dette har derfor vært en krevende vurdering å gjøre, skriver Hege Nilssen, direktør i Utdanningsdirektoratet (Udir) i en pressemelding.
Hensyn til rettferdig vurdering
Direktøren skriver videre i pressemeldingen at elevers skolehverdag i områder med høy smitte har blitt svært påvirket av tiltakene.
Anbefalingen om å avlyse eksamen er gjort med utgangspunkt i tre hensyn: likebehandling og rettferdig sluttvurdering, elevenes motivasjon, trivsel og læring. I tillegg er praktisk gjennomførbarhet et moment, står det i pressemeldingen.
– Pandemien har påvirket kvaliteten i opplæringen, men i ulik grad. Elevene har derfor hatt ulike rammer for opplæring og vil ha ulikt grunnlag for sluttvurdering denne våren, skriver Nilssen.
Gått glipp av læring
Nyheten om at Udir anbefaler å avlyse alle vårens eksamener for elever på grunnskolen og i videregående opplæring, blir godt mottatt blant elevene.
– Det er ganske stress å få gode karakterer i avsluttende fag når det har vært så mye korona. Det er derfor veldig bra at det avlyst, sier avgangselev Leyu Assfa.
Avgangselev Leyu Assfa er glad for rådet om å avlyse året seksaen.
Foto: Tariq Alisubh / NRKHun får støtte fra flere av medelevene sine som går tredjeåret ved Steinkjer videregående skole. De mener koronapandemien har gått utover læringen.
Avgangselevene Robert Woll og Siri Sole mener likevel de godt kunne ha hatt eksamen.
– Det har ikke så mye å si, jeg kunne gjerne hatt eksamen, sier Sole.
Fornøyde med anbefalingen
Elevorganisasjonen stiller seg bak jubelen til elevene.
Ikke minst er det bra at det anbefales at avgjørelsen tas raskt av Kunnskapsdepartementet, fordi man da får forutsigbarhet og god tid til å tilpasse og fokusere på undervisningen, sier nestleder Helena Blostrupsen.
– For at de skal kunne gå ut av skolen med et vitnemål de kjenner seg igjen i og kunne bruke resten av skoleåret på en god måte, er det veldig bra at Udir anbefaler at eksamen avlyses, sier hun.
Blostrupsen mener dette vil gjøre skolehverdagen enklere og bedre for elevene.
– Men mister man ikke noe ved å ikke gjennomføre en eksamen, og kan man ikke risikere at enkelte får høyere karakterer enn de ville fått ellers?
– Det er selvfølgelig positive og negative sider ved å avlyse eksamen, og det er ikke noe å legge skjul på at karakterene kan bli litt høyere. Men dette handler om pandemihåndtering, og konsekvensene av gjennomført eksamen er veldig mye større enn det en avlysning er, sier hun.
Blostrupsen mener avlyste eksamener vil gjøre skolehverdagen til avgangselever bedre og enklere.
Foto: ElevorganisasjonenVil beholde muntlig eksamen
Norsk Lektorlag er på sin side ikke udelt positive til anbefalingen fra direktoratet.
De har forståelse for ønsket om å avlyse skriftlige eksamener, og at det kan bli urettferdig at alle skal ta den samme eksamenen, laget fra sentralt hold, når man har hatt svært varierende undervisning.
Men de mener man likevel bør avholde muntlig og muntlig-praktisk eksamen.
– Dette er lokal gitte eksamener som kan tilpasses ut fra det elevene har vært igjennom av fagpensum. Sånn sett ivaretar man likebehandlingen, sier politisk leder i Norsk Lektorlag, Helle Christin Nyhuus.
Hun mener det er stor verdi i å avholde eksamen – ikke minst i det å få en objektiv vurdering av elevenes faktiske nivå.
– Dette er elever som har vært uten eksamen gjennom hele videregående skole. Ved å få inn en ekstern sensor, vil man kunne se standpunktkarakteren i forhold til eksamenskarakteren, og i tillegg får man eksamenstrening knyttet til høyere studier.
Helle Christin Nyhuus håper departementet bestemmer seg for at muntlig og muntlig-praktisk eksamen fortsatt avholdes.
Foto: Fartein RudjordMå sette seg inn i rapporten
Det er kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) som avgjør om eksamen avlyses eller ikke.
I en pressemelding sier Brenna at departementet nå skal sette seg grundig inn i rapporten, og hente innspill fra fylkeskommunene og organisasjonene i skolesektoren.
– Eksamen er en viktig del av sluttvurderingen for norske elever, og vi må derfor sette oss godt inn i rapporten fra Utdanningsdirektoratet og høre med sektoren før vi tar en avgjørelse, sier hun.
– En eventuell avlysning av eksamen fører med seg en rekke dilemmaer. Selv om det er mange argumenter for å avlyse eksamen, er det også argumenter for å gjennomføre. Dette er derfor vanskelige og viktige avveininger.
Regjeringen vil fatte en beslutning så raskt som mulig, lover Brenna i pressemeldingen.
Elever har ønsket avlysning
Både i 2020 og 2021 førte koronatiltak til avlyste eksamener i ungdomsskolen og på videregående skole.
Mange elever mener eksamen i år også bør bli avlyst, og viser til hjemmeskole, koronakarantene og ulike tiltaksnivå – som flere elever mener har ført til ufullstendig skolegang.
40.000 personer har så langt signert en underskriftskampanje for å få eksamen for avgangselever i videregående skole avlyst.
Samtidig hadde avgangselevene i videregående skole rekordhøye karaktersnitt i pandemiens første år. I fjor lå også standpunktkarakter-snittet på samme nivå.