– Det har ligget i kortene siden prislappen på lyntoget kom, at det er større utfordringer innen tog og samferdsel enn å bygge lyntog nå.
Det sier fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore O. Sandivk (Ap). Han har vært en pådriver for lyntog, men nå støtter han samferdselsminister Marit Arnstads nedprioritering av lyntog. I denne omgang.
Likevel mener han reisetida med toget må ned, for at toget skal kunne konkurrere med fly.
Les også: - Som et ekko fra Frp
– Kan få ned reisetida
Sandvik mener det er realistisk å minke reisetida mellom Trondheim og Oslo med flere timer, uten lyntog.
– Vi kan få til Trondheim-Oslo på fire timer. Men da trengs flere krysningsspor og en jernbane som ikke henger i løse lufta med jevne mellomrom på grunn av ras og dårlig vedlikehold, sier Sandvik.
– Jernbanen trenger entusiaster
Sandvik mener altså at det som haster mest er å ruste opp det eksisterende jernbaneanlegget. Likevel heier han på lyntogentusiastene.
– Fordi jernbanen trenger entusiaster og større bevilgninger, sier Sandvik.
Les også: - Letter presset på hovedstaden
Dovrebanen og Trønderbanen
Merethe Storødegård, regiondirektør for NHO i Trøndelag, er ikke overraska over at samferdselsministeren sier klart i fra at lyntog ikke er førsteprioritet.
– Dette er helt i tråd med de innspillene vi har fått fra våre medlemsbedrifter i Trøndelag og resten av landet. Samferdselsutfordringene står i kø, så vi setter pris på at statsråd Arnstad er så tydelig i prioriteringene, sier Storødegård.
– Greit med avklaring
Ordfører i Steinkjer, Bjørn Arild Gram (Sp), leder ei arbeidsgruppe for veg og bane i Nord Trøndelag. Han støtter også Arnstads prioritering.
– Det viktigste for oss er at vi får løst de mest akutte samferdselsbehovene vi har, både på veg og på jernbane. Foreløpig trenger vi å prioritere ressursene rundt de store byene og for eksempel strekningen Steinkjer-Trondheim, sier Gram til NRK.
Han mener imidlertid at lyntog er realistisk for framtida.
– Det er opplagt at høyhastighetstog sprenger alle vanlige budsjettrammer. Men det er mulig å gjøre det, spørsmålet er hvor mange milliarder man skal bruke til dette formålet sammenligna med andre ting, sier han.