Støtter Arnstads lyntog-nei

Samferdselsministeren får politisk støtte i sin nedprioritering av lyntog mellom landets tre største byer.

Lyntog

Lyntog kan komme opp i hastigheter over 300 kilometer i timen.

Fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore Sandvik.

Fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore O. Sandvik (Ap).

Foto: NRK.
Merethe Storødegård

Merethe Storødegård, regionleder for NHO i Trøndelag.

Foto: NRK
Bjørn Arild Gram

Bjørn Arild Gram, ordfører i Steinkjer

Foto: Mette Moslet Kjesbu

– Det har ligget i kortene siden prislappen på lyntoget kom, at det er større utfordringer innen tog og samferdsel enn å bygge lyntog nå.

Det sier fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore O. Sandivk (Ap). Han har vært en pådriver for lyntog, men nå støtter han samferdselsminister Marit Arnstads nedprioritering av lyntog. I denne omgang.

Likevel mener han reisetida med toget må ned, for at toget skal kunne konkurrere med fly.

Les også: - Som et ekko fra Frp

– Kan få ned reisetida

Sandvik mener det er realistisk å minke reisetida mellom Trondheim og Oslo med flere timer, uten lyntog.

– Vi kan få til Trondheim-Oslo på fire timer. Men da trengs flere krysningsspor og en jernbane som ikke henger i løse lufta med jevne mellomrom på grunn av ras og dårlig vedlikehold, sier Sandvik.

– Jernbanen trenger entusiaster

Sandvik mener altså at det som haster mest er å ruste opp det eksisterende jernbaneanlegget. Likevel heier han på lyntogentusiastene.

– Fordi jernbanen trenger entusiaster og større bevilgninger, sier Sandvik.

Les også: - Letter presset på hovedstaden

Dovrebanen og Trønderbanen

Merethe Storødegård, regiondirektør for NHO i Trøndelag, er ikke overraska over at samferdselsministeren sier klart i fra at lyntog ikke er førsteprioritet.

– Dette er helt i tråd med de innspillene vi har fått fra våre medlemsbedrifter i Trøndelag og resten av landet. Samferdselsutfordringene står i kø, så vi setter pris på at statsråd Arnstad er så tydelig i prioriteringene, sier Storødegård.

– Greit med avklaring

Ordfører i Steinkjer, Bjørn Arild Gram (Sp), leder ei arbeidsgruppe for veg og bane i Nord Trøndelag. Han støtter også Arnstads prioritering.

– Det viktigste for oss er at vi får løst de mest akutte samferdselsbehovene vi har, både på veg og på jernbane. Foreløpig trenger vi å prioritere ressursene rundt de store byene og for eksempel strekningen Steinkjer-Trondheim, sier Gram til NRK.

Han mener imidlertid at lyntog er realistisk for framtida.

– Det er opplagt at høyhastighetstog sprenger alle vanlige budsjettrammer. Men det er mulig å gjøre det, spørsmålet er hvor mange milliarder man skal bruke til dette formålet sammenligna med andre ting, sier han.

Video fra Trøndelag

1500 besøkende i helgen
I 2016 har det vært nesten 10 000 viltpåkjørsler. 1/4 av dem skjer i Trøndelag.
Fikk heder for sitt arbeid med mangfold og inkludering.