Hopp til innhold

Frykter Oslo stikker av med alle jernbane-millionene

– Jernbaneambisjonene på Østlandet må nedjusteres til fordel for Bergensbanen, mener kommunene langs traseen mellom Bergen og Oslo.

Jernbanestasjonen i Bergen

KORTERE REISETID: Dersom man prioritere det indre Intercity-triangelet, kan man også prioritere Ringeriksbanen, og få kortere reisetid på Bergensbanen, mener Bergensbane-kommunene.

Foto: Sølve Rydland / NRK

– Vi må ha jernbanesatsing i hele landet, og ikke bare i Oslo-regionen, sier styreleder i Forum nye Bergensbanen, Mona Hellesnes (V).

Hun mener full utbygging av det såkalte InterCity-triangelet tar for mye av pengene

Mona Hellesnes

SATSE PÅ LANGSTREKNINGENE: Mona Hellesnes (V) ber regjeringen satse på de lange togstrekningene i tillegg til å løse utfordringene i Oslo-området.

Foto: Aas, Erlend / Scanpix
Sigrid Brattabø Handegard

RØPER INGENTING: Sigrid Brattabø Handegard (Sp) viser til nasjonal transportplan som kommer til våren, og vil ikke si hvem som får penger.

Foto: Svein Erik Dahl / Samfoto

InterCity-triangelet er jernbanelinjene mellom Skien, Lillehammer og Halden gjennom Oslo. Det omfatter Vestfoldbanen, Østfoldbanen, Gardermobanen og Dovrebanen til Lillehammer.

Les også: Lover sluttdato for Intercity

– Ikke glem langstrekningene

Disse strekningene har i mange år vært en hellig ku når jernbanekronene her i landet har blitt prioritert.

Forum nye Bergensbanen frykter det ikke vil være rom for andre store samferdselsatsinger de neste ti-tolv årene, dersom man satser på full utbygging av InterCity-triangelet.

– Vi er alle enige i at vi må løse utfordringene knyttet til jernbanen i Oslo-områdene, men vi må også satse på de lange togstrekningene, mener Hellesnes.

Les også: Togkamp i særklasse

– Ambisjonene må nedjusteres

Nå ber kommunenes organisasjon og de tre fylkeskommunene langs traseen til Bergensbanen om at ambisjonen mellom Skien, Lillehammer, Halden og Oslo blir nedjustert.

De mener man bør prioritere det indre InterCity-triangelet fra Oslo til Fredrikstad, Hamar og Porsgrunn.

– Da vil man få mulighet til å prioritere Ringeriksbanen, som vil få ned reisetiden på Bergensbanen, sier Hellesnes.

Les også: Follobanen vil koste en milliard per kilometer

Røper ingenting

Utspillet støttes av samferdselspolitisk talsmann i Høyre, Øyvind Halleraker.

– Det er ingen tvil om at det er i det indre InterCity-triangelet at behovet er størst, sier han.

Men Samferdelsdepartementet vil ikke si noe om prioriteringene før regjeringen sitt forslag til Nasjonal transportplan blir lagt fram på nyåret.

– Regjeringen sine prioriteringer kommer i Nasjonal transportplan til våren, men jernbanen har også en viktig rolle i andre deler av landet enn Intercity-området. Det vil planen gjenspeile, forteller Politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet Sigrid Brattabø Handegard (Sp).

Da er det vel vanskelig å komme utenom Ringeriksbanen?

– Det er alt for tidlig å si noe om de endelige prioriteringene, sier hun.