Hurtigruten skal gå på død fisk og gammel kvist

Hurtigruten og fabrikk på Skogn har inngått verdens største kontrakt for biogass til skipsfart.

Hurtigruten MS Kong Harald

SKAL DRIVES AV NATUREN: MS Kong Harald er blant Hurtigrutene som skal begynne å bruke biogass som drivstoff. Dette er første gang er rederi tar i bruk biogass i så stor skala.

Foto: Jan Kenneth Aarsund

– Andre rederier bruker billig, forurensende tungolje. Våre skip kommer bokstavelig talt til å drives av naturen, sier Daniel Skjeldam.

Han er konsernsjef i Hurtigruten. I årene som kommer skal minst seks av skipene deres begynne å drives av store batteripakker, flytende naturgass – og biogass.

– Cruisenæringen har et svært dårlig image – av god grunn. Cruisene går hovedsakelig på tungolje inn i norske fjorder i fantastisk natur. Vi vil vise at vi kan ta i bruk ny teknologi som er klimapositiv, sier Skjeldam.

Verdt flere hundre millioner kroner

Biogassen vil lages av organisk avfall fra skogbruk og fiskeoppdrett.

Og det er Biokraft på Skogn i Trøndelag som skal produsere og levere. Avtalen de har gjort med Hurtigruten strekker seg over sju og et halvt år.

De nye samarbeidspartnerne vil ikke si eksakt hvor mye kontrakten er verdt. Men de røper at det er snakk om flere hundre millioner kroner.

– Kontrakten er stor i pengeverdi. Men den er enda større med tanke på det den baner vei for, sier Håvard Wollan, konsernsjef i Biokraft.

Håvard Wollan, konsernsjef i Biokraft, holder presentasjon om avtalen de har signert med Hurtigruten

GRØNT SAMARBEID: – Vi er stolte over å samarbeide med Hurtigruten, sier Håvard Wollan fra Biokraft.

Foto: Eivind Aabakken / NRK

Den første leveransen skjer etter planen i 2020.

Følger etter transportbransjen

Wollan synes det er inspirerende at Hurtigruten går foran som et grønt cruiserederi.

– Med denne avtalen innfører Hurtigruten i praksis biogass som drivstoff innen shipping, sier Wollan.

Fornybar biogass er en ren energikilde, som regnes som det mest miljøvennlige drivstoffet som er tilgjengelig per i dag. Deler av transportbransjen bruker allerede biogass, blant annet busser.

En gruppe mennesker i refleksvester og hjelmer går gjennom produksjonsanlegget på Skogn

DOBLER: Biokraft på Skogn skal doble kapasiteten på anlegget som følge av kontrakten med Hurtigruten. De ser i tillegg på mulighetene for å bygge flere fabrikker i Norge. Og etter hvert kanskje også i utlandet.

Foto: Jule Haugen Egge / NRK

Positivt for fremtidens matproduksjon

– Der andre ser søppel og problemer, ser vi ressurser og løsninger. Vi håper flere andre følger etter, sier Skjeldam fra Hurtigruten.

Norge og Nord-Europa er store på skogbruk og fiske. Vi har jevn tilgang på organisk avfall fra industriene. Men biogass er svært kostbart.

– Vi håper å bidra til at kostnaden på biogass går ned, sier Skjeldam.

Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten, presenterer kontrakten de har signert med Biokraft

LØSNINGER, IKKE SØPPEL: Daniel Skjeldam presenterte den nye storkontrakten torsdag formiddag.

Foto: Eivind Aabakken / NRK

På den måten kan enda flere i skipsnæringen ta i bruk drivstoffet. Også flere av Hurtigrutens skip. I første omgang er det seks av 26 skip som bygges om:

  • MS Nord-Norge
  • MS Nordlys
  • MS Nordkapp
  • MS Kong Harald
  • MS Richard With
  • MS Polarlys

Produksjonen av biogass fører i andre rekke til store mengder fornybar biogjødsel. Dette kan bidra til mer bærekraftig produksjon av mat.

MS Nordlys

BANEBRYTENDE: Slik beskriver Hurtigruten og Biokraft på Skogn avtalen de har inngått.

Foto: Atle Markeng / NRK