– Vi tenker at vi skal bruke de en gang i fremtiden, men så blir de liggende i skuffer, sier økonomiprofessor Ola Grytten ved Norges Handelshøyskole til NRK.no.
Han har forsket på gavekort, og funnet ut at det ligger gavekort for to og en halv milliard rundt omkring i norske skuffer.
– Det er ingen grunn til å tro at vi har blitt flinkere til å bruke gavekort i 2010. Vi har blitt rikere i løpet av året, og det viser seg at jo rikere man er, jo dårligere er man til å bruke gavekort, sier Grytten.
– Stadig mer populært
I dag er den største handledagen i året, og i Trondheim er det mange som kjøper Midtbykortet i julegave.
– Vi har holdt på siden 1997, og det blir stadig mer populært. Nå selger vi Midtbykort for 17 millioner kroner i året, sier daglig leder Jarle Pettersen i Samarbeidsgruppen Midtby’n til NRK.no.
Men 2,5 prosent av disse gavekortene blir aldri brukt av kundene.
Profitt for butikkene
Mange butikker tjener på at gavekortene ikke blir brukt.
– Hvis kundene ikke bruker gavekortene sine blir det en ren profitt for butikkene. Handelsstanden sier at det er så dyrt å utstede gavekort, at det folk ikke bruker går til kostnadene, mendet tror jeg ingenting på. Det kan ikke koste 2.5 milliarder i året å utstede gavekort, sier Grytten.
Les: Julegavetips til den som har alt
Samarbeidsgruppen Midtby’n er en uavhengig organisasjon for butikkene i Trondheim sentrum.
– Vi bruker pengene som folk ikke henter ut til å forbedre midtbykortet, forteller Pettersen.
Høy verdi og kort varighet
Hvis ikke det står noe annet på gavekortet skal de vanligvis vare i tre år. Det er butikkene selv som bestemmer hvor lang varighet kortene har.
– Det viser seg at gavekort med kort varighet er de som oftest blir brukt. Da husker vi å bruke dem, sier Grytten.
Han forteller at nordmenn er flinke til å bruke gavekort med høy verdi.
– Men når det gjelder gavekort med lav verdi blir en tredjedel eller fjerdedel aldri brukt, sier han.