Hopp til innhold

Dette betyr statsbudsjettet for Trøndelag

Trøndelag får 2,65 milliarder kroner mer i frie inntekter i forslaget til statsbudsjett for neste år. Her er oversikten over alle forslagene til regjeringa som gjelder Trøndelag.

Oversiktsbilde av Trondheim by

STATSBUDSJETTET 2025: Regjeringa foreslår å gi penger til flere ting som kommer Trøndelag til gode.

Foto: Roger Myren

Mange kommuner sliter med økonomien. Det sier regjeringa at de ønsker å gjøre noe med.

Derfor styrker de kommunesektoren med 6,8 milliarder kroner i fri inntekter i 2025. 5,15 milliarder går direkte til kommunene, mens 1,65 milliarder går til fylkeskommunene.

– Den økonomiske situasjonen er krevende i mange kommuner nå. Det tar vi på alvor, sier kommunal- og distriktsminister Erlind Sande.

Les også SV: – Holder ikke å øke skattene med en halv flaske champagne

Vedum sitter i en stol på et kontor på stortinget, med den ene armen lent på en stol ved siden av seg. Han ser fremfor seg med nøytralt uttrykk. bAK HAM ER store vinduer, lysegule gardiner og grønne potteplanter. Han har på seg hvit skjorte, slips og dressbukser.

Universitet og høyskole

Det skal brukes om lag 725 millioner kroner til å samle campus på NTNU.

NTNU

  • Regjeringen foreslår 20 nye studieplasser i IKT og 15 nye studieplasser i medisin for tilbudet i Ålesund og Levanger.
  • Regjeringen foreslår 13,1 millioner kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning.
  • Regjeringen foreslår å styrke bevilgningen til skrivesenteret med 5 mill. kroner.
  • Regjeringen foreslår å styrke bevilgningen til matematikksenteret med 5 millioner kroner til drift, og med 1 million kroner for å opprettholde program for lærerutdannere i matematikk.
  • Regjeringen foreslår samlet sett 8,2 milliarder kroner i rammebevilgning til Norges-teknisk naturvitenskapelige universitet. NTNU har også studiested i Møre og Romsdal og Innlandet.

Ved NTNU er det skuffelse etter at de har sett budsjettet.

– Dette budsjettet svekker vår mulighet til å bidra til omstilling av samfunnet, sier rektor Tor Grande.

Han sier dette betyr at universitetet fortsatt må nedbemanne og spare.

– I en tid der Norge trenger å satse på kunnskap og kompetanse, velger dessverre regjeringen i realiteten å levere et svakt budsjett for sektoren, sier Grande.

Dronning Mauds Minne Høyskole for barnehagelærerutdanning

  • Regjeringen foreslår 30 nye studieplasser i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
  • Regjeringen foreslår 0,3 millioner kroner for å styrke desentralisert og fleksibel utdanning.
  • Regjeringen foreslår samlet sett 162,6 millioner kroner i rammebevilgning til Dronning Mauds Minne Høyskole for barnehagelærerutdanning.
    Hovedbygget ved NTNU Gløshaugen
    Foto: Morten Andersen / NRK

Les også Regjeringen vil kutte skatten for de som tjener under millionen

SB25
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum svarer på spørsmål fra pressen på vei til stortinget.

Kultur:

Regjeringen foreslår:

  • å styrke tilskuddet til Trøndelag Teater med 3,5 millioner kroner til nødvendige investeringer.
  • at økningen i tilskuddet til Rosendal Internasjonale Teater for 2024 på 2,1 millioner kroner videreføres for 2025.
  • å gi et investeringstilskudd til Museene i Sør-Trøndelag på 3 millioner kroner til flytting av taterboplassen «Solheim» i Levanger til Sverresborg folkemuseum i Trondheim.
  • å gi et investeringstilskudd til Steinkjer Kulturbygg AS på 48 millioner kroner til Prosjekt Jakob/Steinkjer kulturhus.
  • å styrke tilskuddet til Museet Midt med 500 000 kroner til drift av Norsk Sagbruksmuseum.
  • å gi et tilskudd til Rørosmartnan på 2 millioner kroner.
  • å øke bevilgningen til Litteraturhuset i Trondheim med 500 000 kroner.
  • å bevilge 6,2 millioner kroner til regionale kulturfond.

Les også Statsbudsjettet: Kommuner krever kontanter rett inn på konto

Økonomien i Midt-Telemark kommune-6

Samferdsel:

Vedlikehold av fylkesvei

  • Regjeringen legger i ny Nasjonal transportplan 2025–2036 opp til et kraftig løft for fylkesveiene. Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med en økning på 480,5 millioner kroner til fylkesvei i 2025-budsjettet. Størstedelen av økningen går til opprusting og fornying av fylkesveinettet i rammetilskuddet til fylkeskommuner. Av økningen går 29,3 millioner kroner til Trøndelag. I tillegg til dette kommer ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Det er en regelstyrt ordning som følger rentenivået. I 2025 utgjør den 48,7 millioner kroner for Trøndelag.
  • Regjeringen foreslår å opprette en ny tilskuddsordning til militær mobilitet på fylkesveier. Tilskuddet er øremerket til 14 bruer på fylkesveinettet i fylkeskommunene Akershus, Innlandet, Trøndelag, Troms og Vestland. Tilskuddet setter fylkeskommunene i stand til å gjennomføre tiltak på de identifiserte bruene.
E6 Kvål - Melhus, hvor Nye Veier har åpnet 3 av 7km vei.

Regjeringen ønsker å få bygd mer vei i Trøndelag.

Foto: Nye Veier

Ferjesamband på riks- og fylkesveinettet

Ordningen med reduserte takster for ferje blir videreført. Også ordningen med gratis ferje til øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet med mindre enn 100 000 passasjerer årlig er videreført.

E39 Betna–Vinjeøra–Stormyra

Prosjektet omfatter ombygging av tre delstrekninger på til sammen 28 kilometer. Prosjektet korter inn E39 på strekningen i Heim kommune med 5 kilometer, og veien legges utenom tettstedet Liabø og Vinjeøra i Heim kommune. Strekningen bygges som tofelts vei, dels i eksisterende trasé og dels i ny trasé. Anleggsarbeidene startet i 2020, og hele prosjektet er ventet å bli åpnet for trafikk i 2026 mot tidligere forutsatt i 2025. Delstrekningen Leirvika–Renndalen åpnet for trafikk i august 2022. Strekningen Betna–Hestnes er ventet å bli åpnet for trafikk i juni 2025, mens Stormyra–Staurset er ventet å bli åpnet for trafikk høsten 2026.

E6 Nedgård (Ulsberg)–Melhus

Samferdselsdepartementet og Nye Veier inngikk i 2021 en avtale om å forlenge prosjektet til Nedgård. Delstrekningen Kvål–Melhus åpnet i 2022. Tidspunkt for utbygging av øvrige delstrekninger er ikke fastsatt. Reguleringsplaner for Ulsberg–Berkåk og Gyllan–Kvål ble vedtatt i henholdsvis 2019 og 2024. På delstrekningen E6 Berkåk–Vindåsliene skal det hovedsakelig bygges firefelts motorvei med fartsgrense på 110 km/t. Arbeidet på den om lag 15 kilometer lange strekningen startet i 2024. Nye Veier venter at strekningen åpner for trafikk i 2027.

E6 Ranheim–Åsen

Prosjektet er delt inn i delstrekningene Ranheim–Værnes og Kvithammar–Åsen. Delstrekningen Ranheim–Værnes omfatter utvidelse av 23 kilometer vei til fire felt på mesteparten av strekningen mellom Trondheim og Stjørdal, noe som bidrar til redusert og forutsigbar reisetid mellom Trondheim og Værnes.

Prosjektet er forsinket. Arbeidene startet opp i 2020, men Nye Veier og totalentreprenøren avsluttet samarbeidet i 2023 blant annet på grunn av vanskeligere grunnforhold enn antatt. Ny totalentreprenør for strekningen Ranheim–Sveberg kom på plass i 2024. Selskapet venter at strekningen kan bli åpnet for trafikk i 2027.

For strekningen Sveberg–Værnes er det inngått kontrakt om bygging av sørgående kjørefelt av Hommelvikbrua på strekningen. Denne ventes å være ferdig ved utgangen av 2025. Tidspunkt for utbygging av resten av strekningen Sveberg–Værnes er ikke avgjort.

På den 19 kilometer lange delstrekningen Kvithammar–Åsen bygges det firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t som er ventet å bli åpnet i 2026/2027.

Jernbane:

Større fornyingstiltak i Trøndelag omfatter fornying av kontaktledningsanlegg, tiltak på overbygning og underbygning og øvrige fornyingstiltak på Dovrebanen. Den økte innsatsen vil bidra til å gi færre innstillinger, økt punktlighet og et bedre togtilbud, Et tverrfaglig fornyingsprosjekt på Trondheim stasjon som er planlagt ferdig i 2026, og fornying av Nidareid tunnel, samt IKT/GSM-R (kundeinformasjon, mobilnett, sikkerhets- og kommunikasjonssystemer med mer)

Regjeringen prioriterer utbygging av Trønder- og Meråkerbanen. Dette omfatter følgende prosjekter:

Videreføre prosjektet med delelektrifisering og infrastruktur for nytt togmateriell på strekningen Støren–Steinkjer. Dagens trasé fra Trondheim til Hell, og videre fra Hell til henholdsvis Storlien (Meråkerbanen) og Stjørdal (Trønderbanen) skal elektrifiseres. I tillegg skal strekningen Stavne–Leangen elektrifiseres. Det anslås å bruke om lag 270 millioner kroner på tiltak i 2025.

Videreføre planlegging og bygging av tiltak som er nødvendig for å innføre to tog i timen på strekningen Melhus–Stjørdal i grunnrute og helt til Steinkjer i utvidet rush (begge retninger). Det totale anslaget for tiltakene i 2025 er på om lag 560 millioner kroner.

Videreføre planleggingen av elektrifisering av strekningen Stjørdal–Steinkjer. Det er satt av 25 millioner kroner til arbeidet i 2025.

Trøndelag fylkeskommune

Regjeringa foreslår å løyve 122,6 millioner kroner til Trøndelag fylkeskommune. Regionale utviklingsmidler skal gå til bedriftsutvikling og bedriftsretta tiltak i regi av Innovasjon Norge, næringshager og inkubatorprogram i regi av Siva – selskapet for industrivekst, omstillings- og utviklingsmidler til kommuner og midlar til å stimulere til forsking. Midlene går også til å mobilisere til utdanning og kompetanseheving, samt støtte til studiesenter. Noen fylkeskommuner får også midlar til internasjonalt samarbeid.