Hopp til innhold

– Disse kan bli gullgruver for bensinstasjoner

Transnova mener bensinstasjonene kan tjene store penger på å tilby lading for elbiler.

Elbiler

Elbilsjåfører kommer til å legge igjen mye penger mens bilen lades, dersom flere bensinstasjoner begynner å tilby lading, tror Transnova.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Ladestasjon

Det er for få ladestasjoner i Norge, og Transnova mener både bensinstasjonene og elbilistene kan tjene på ladepunkter ved pumpene.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix
Erlend Solem

Erlend Solem er sjef for Transnova, som er et statlig verktøy for å drive fram klimaeffektiv transport.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

– Oljeselskapene burde stått i kø for å bygge ladere på bensinstasjonene, sier Erlend Solem.

Han er sjef for Transnova, som jobber for å redusere klimagassutslippene i Norge.

På veiene her til lands dukker det stadig opp flere elbiler, og nå ønsker Solem at bensinstasjonene skal få øynene opp for den nye kundegruppa.

Så langt har ikke oljeselskapene forstått hvilke muligheter som ligger i det voksende elbilmarkedet, mener han.

– Det burde vært superinteressant for dem å få noen som lader et kvarter eller en halvtime i stedet for å fylle på to minutter. I løpet av en halvtime kan en elbilist ha i seg både en kaffe eller en Cola og to-tre boller eller ei pølse, og da har bensinstasjonsinnehaveren tjent mye mer penger enn på en tank bensin.

– Foreløpig har de ikke skjønt det

Transnova deler ut støtte til etablering av ladestasjoner, men blir ikke akkurat nedringt av interesserte bensinstasjoner.

– Oljeselskapene har kjempegode forutsetninger for dette. De har gode lokasjoner, bilistene er vant til å kjøre inn der, de er vant til å få service der og de har en ferdig infrastruktur for det. Det er bare å sette opp ladinga, argumenterer Solem.

Så langt er det solgt mer enn 22.000 elbiler i Norge, og totalt finnes det 93 hurtigladere eller semiladere på landsbasis.

Transnova ønsker seg flere ladestasjoner, og vil gjerne ha med oljeselskapene på laget.

– Foreløpig har de ikke skjønt det. Statoil har noen, og resten bør komme fortest mulig etter.

Skeptiske til å bygge ut

Statoil har i dag fem ladere i Norge, men samtlige ligger på Østlandet og er et prøveprosjekt.

Erfaringa med de få laderne er gode, men selskapet ser ikke for seg at dette blir et vanlig innslag hos deres stasjoner i nær framtid. Til det er markedet for lite, enn så lenge.

– Vi er positive til ytterlige ladere, men vi er selvfølgelig helt avhengige av at det er etterspørsel etter lading. Sånn sett vil det nok ikke bli noen utrulling på alle stasjoner, sier Anders Kleve Svela, som er senior produktsjef for drivstoff ved Statoil Fuel and Retail i Norge.

– Sikker på at det kommer

Elbilforeninga støtter oppfordringa fra Transnova, og Statoil er åpne for å satse dersom mange nok etter hvert kjører elbil.

– Vi ser alltid på hva kundene etterspør. Dersom elbiltettheten blir høyere, så må vi selvfølgelig også tilpasse oss en ny virkelighet, sier Kleve Svela.

Transnova-sjef Solem er optimistisk, og er overbevist om at det er penger å hente for dem som tar sjansen.

– Jeg er helt sikker på at dette kommer etter hvert. De som ser dette og får det opp kommer til å tjene mye penger på dette etter hvert.