Hopp til innhold

Først ut med full ladedekning

I dag åpnet Norges første innendørslader.

I dag åpnet Norges første innendørslader for elbil i Apenesfjellet i Fredrikstad.
Salget av elbiler stiger med voldsom fart her i landet. Antall registrerte biler er doblet det siste året. 
Det er Fortum som driver stasjonene. De tror innendørsladere kan være fremtiden for elbiler i Norge.

Foto/redigering: Petter Larsson

I dag åpnet Norges første innendørslader for elbil i Apenesfjellet i Fredrikstad.

Salget av elbiler stiger med voldsom fart her i landet. Antall registrerte biler er doblet det siste året.

Det er Fortum som driver stasjonene. De tror innendørsladere kan være fremtiden for elbiler i Norge.

– Det blir mer komfortabelt. Det blir spennende å se hvordan det fungerer, men i Norge er det mye vind og regn, så jeg tror det blir bra for kundene, sier ansvarlig for «Charge and Drive Norge», Jan Haugen Ihle.

Første fylke med full dekning

Det ble også åpnet nye ladestasjoner i Ørje og Rakkestad i dag. Nå er Østfold det første fylket i landet som har full ladedekning.

– Nå har vi 14 steder med ladepunkter, forteller Olav Moe i samferdselskomiteen.

(Artikkelen fortsetter under)

Olav Moe

Olav Moe i samferdselskomiteen i Østfold.

Foto: Petter Larsson / NRK

Fylkeskommunen håper det gjør at Østfold etter hvert regnes som et elbilfylke, til tross for at det per i dag er kun to prosent av landets elbiler som er registrert her.

– Nå ligger alt til rette. Du kan få ladet elbilen din hvor som helst i fylket, og rekkeviddeangst blir et fjern begrep. Det burde bety at flere ser på det som et interessant alternativ, mener Moe.

– Veldig positivt

Kåre Lunde, nestleder Østfold bilbransjeforening

Kåre Lunde, leder i Østfold bilbransjeforening.

Foto: Anja Lillerud / NRK

Kåre Lunde, leder i Østfold Bilbransjeforening, er glad for det nye ladestasjonene.

– Vi ser på dette som veldig positivt. Det er det jo det som ligger til grunn for at vi kan selge mer elbil i fylket, sier han til NRK.

– Vi er godt dekket nå, men det er ikke nok. På sikt vil det kanskje bli kø på de mest utsatte stedene hvis det ikke kommer flere, legger Lunde til.