Det gigantiske IT-prosjektet Helseplattformen skulle bli tatt i bruk 1. mai ved St. Olavs hospital og i Trondheim kommune.
Torsdag vedtok Helseplattformen å utsette innføringen med en uke.
Det mener de ansatte på St. Olavs hospital er uforsvarlig.
– Med den tidsplanen som er skissert, så har vi ikke sjans til å komme i mål, sier Vivi Bakkeheim, foretakstillitsvalgt i Norsk overlegeforening.
– En forsinkelse opp mot sommerferien vil være til fare for pasientsikkerheten, sier Gro Lillebø, foretakstillitsvalgt for Norsk Sykepleierforbund.
– Skuffende
Det har vært alvorlige mangler i den tekniske løsningen til Helseplattformen, tett opp mot innføringen. I slutten av mars var det fortsatt problemer med ansattes tilgang, medikamenthåndtering og kreftprotokoller.
Torsdag sa styreleder ved St. Olav at det fortsatt er en del mangler i løsningen som ikke er rettet opp i.
St. Olavs hospital har gitt Helseplattformen flere frister for å rette opp i feilene, men har endt med å utsette den endelige fristen flere ganger, da løsningen ikke har vært klar.
– Løsningen skulle vært klar for lenge siden. Alle har jobbet hardt for å få dette på plass, og da er det skuffende at det ikke går i orden og at vi fortsatt ikke har den kvaliteten på løsningen som vi skulle ha hatt, sier Bakkeheim.
Får store konsekvenser
Bakkeheim sier en utsettelse på en uke får store konsekvenser.
– Selv om det høres ut som en liten utsettelse så er dette et dramatisk vedtak for vår del.
Sykehuset har en egen fremdriftsplan for å teste løsningen når den er klar. Med denne tidsplanen vil ikke løsningen kunne innføres før tidligst et godt stykke ut i mai, sier Bakkeheim, og da blir det for tett på sommerferien.
Innføringen og behovet for ekstra ansatte på jobb vil komme i konflikt med ansattes sommerferie.
– Det i seg selv er ikke forsvarlig, sier hun.
Bakkeheim, sammen med de andre foretakstillitsvalgte ved St. Olav, krever derfor at innføringen av Helseplattformen blir utsatt til i høst.
Bekymringsmelding til kommunen
I Trondheim kommune er planen å ta Helseplattformen i bruk 6. mai. Dette har fått tillitsvalgte til å sende en bekymringsmelding til direktøren.
– Vi har fått flere tilbakemeldinger fra ansatte og tillitsvalgte som har vært på opplæring, om at løsningen er umoden. Ansatte mener opplæringen de har fått ikke har vært god nok, og de føler seg ikke trygge nok til å ta systemet i bruk.
Det sier Ingrid Berg Selfjord, hovedtillitsvalgt i Norsk Sykepleierforbund i Trondheim kommune.
Hun håper derfor at kommunen venter til høsten med å ta Helseplattformen i bruk.
– Dette er et journalsystem som skal brukes i møte med pasient. Om ikke helsepersonell er klar for å ta i bruk dette og løsningen ikke fungerer i arbeidshverdagen, så er det rett og slett ikke godt nok.
– Hva håper du ledelsen gjør?
– Det er nok en iver etter å få satt i gang dette, og det har en betydelig kostnad å utsette det. Vi ønsker en åpen dialog og en god gjennomgang av systemet som er tuftet på faglig forsvarlighet, og ikke økonomi eller prestisje
Utsettelse vil bli dyrt
Trondheim kommune, som eier 40 prosent av Helseplattformen, er innstilt på å ta i bruk Helseplattformen 7. Mai. Det opplyser helse- og velferdsdirektør Wenche Dehli.
– Vi mener at all utsettelse er en vesentlig ulempe, både faglig og økonomisk, sier hun.
Velferdsdirektøren sier kommunen er godt rustet til å ta i bruk systemet til planlagt tid, og viser til at de har god dekning på ansatte som er kurset. I tillegg har de satt opp ekstra personell for veiledning og støtte.
Dehli vil ikke kommentere hvor mye en eventuell utsettelse til i høst vil koste for kommunen, men sier den er svært betydelig.
Verken økonomi eller prestisje er avgjørende for kommunens ønske om å innføre systemet i starten av mai, sier velferdsdirektøren.
– Jeg er avhengig av en tjeneste som har tillit, og tilliten er basert på at løsningen er faglig trygg. Det er premisset for valget vi gjør nå.
Hun ønsker ikke å si om kommunen vil ta i bruk systemet, dersom St. Olavs hospital skulle velge å utsette innføringen.
– Vi setter vår lit til at St. Olav ønsker opprettholde vår felles innføringsplan, sier Dehli.
Krevende periode
Flere tusen ansatte ved sykehuset og i Trondheim kommune har fått opplæring i Helseplattformen – i en uferdig løsning.
Resultatet har vært at flere ansatte må læres opp på nytt, når den endelige løsningen er klar.
Gro Lillebø sier det har vært svært krevende for de ansatte å gjennomføre opplæring i en løsning som ikke har vært klar. Samtidig har det vært skyhøyt sykefravær.
– Det har vært opplæring i en løsning som ikke har vært ferdig, og det fører til at de ansatte ikke kan å bruke systemet som de skal kunne, sier hun.