Direktør i Norsk pasientskadeerstatning, Kristin Cordt-Hansen, tror det skyldes at ordningen er mer kjent nå enn tidligere.
Og med en stor bunke søknader kan ventetiden være lang.
– Vi har full forståelse for at det er tungt å vente på svar, og at ventetiden oppleves frustrerende, sier hun.
Stresser over søknaden
En av de som venter på svar om erstatning fra NPE er studenten Ida Haagensli (24) fra Trondheim.
Hun sendte i oktober 2023 inn søknad om pasientskadeerstatning på grunnlag av feilbehandling etter en kneskade.
Nå har det snart gått fire måneder og Haagensli har fortsatt ikke hørt noe fra NPE.
Det var på fotballbanen at Ida Haagensli fikk en vridning i kneet.
Foto: Privat– Jeg skulle ønske det kunne kommet en bekreftelse på at det man har sendt inn er greit, sier hun.
Studenten forteller at det er stressende ikke å vite om søknaden hennes er utfylt riktig.
– Jeg har stor forståelse for at hun blir frustrert når hun ikke hører noe fra oss. Det hun skal vite er at vi glemmer ingen saker, svarer Cordt-Hansen.
De mange søknadene gjør at det kan ta inntil fem måneder før behandlingen av søknaden kommer i gang.
– Selv om det blir en større bunke med søknader enn før, må vi likevel gi hver enkelt sak en grundig vurdering, slik at alle som har krav på erstatning får det, sier Cordt-Hansen.
Rekordhøyt beløp
I løpet av 2023 fikk 1602 erstatningssøkere medhold. 4143 fikk avslag.
1,4 milliarder kroner ble utbetalt. Det er et rekordhøyt beløp.
De tre største medisinske områdene etter erstatningsutbetaling var i 2023:
- Svulster og kreft – 284 millioner
- Ortopedi – 283 millioner
- Fødsel – 153 millioner.
– Vi har aldri før behandlet så mange saker som i 2023. Våre saksbehandlere har jobbet smidig og effektivt over lang tid for å behandle den store bunken med søknader, sier Cordt-Hansen.
Hun forteller at dersom antallet søknader fortsetter å stige, kan arbeidsmengden bli så stor at det vil gå ut over behandlingstiden.
Cordt-Hansen sier det å få ned tiden det tar fra søknaden kommer inn til erstatningssøkeren får beskjed om de får erstatning, er et viktig tema for hele virksomheten.
Foto: NPENPE bruker i gjennomsnitt seks til sju måneder på å gi søkerne et svar på om de får erstatning eller ikke. Det er lengre tid enn direktøren selv er fornøyd med.
– Vi er opptatt av å fornye oss, og ta grep som gjør pasientenes opplevelse bedre. Å få ned ventetiden er et av våre viktigste mål, sier hun.
Skal være synlige
Cordt-Hansen poengterer at det å være synlige og lett tilgjengelige for folk er en viktig del av arbeidet.
– Vi har jo et oppdrag om at vi skal informere folk om ordningen, det er noe vi aldri blir ferdige med. Og så ser vi at langt flere helsepersonell informerer om ordningen.
Studenten i Trondheim opplevde derimot at det var svært lite informasjon om mulighetene rundt erstatning.
– Det var veldig tilfeldig at jeg kom over NPE, sier Haagensli.
Det var etter at fysioterapeuten hennes tipset henne at hun begynte å søke litt rundt på nettet.
– Jeg skjønte at jeg hadde krav og rettigheter på diverse, men jeg skjønte ikke hvor jeg skulle oppsøke det, forteller 24-åringen.
– Men det er veldig fint at det finnes en slik ordning.
Nå venter hun spent på svar om hun får pasientskadeerstatning.