Hopp til innhold

50 år siden E6 fikk navnet sitt

I juni 1965 fikk en av landets viktigste veier nytt navn. Denne måneden feirer E6 50 år.

Kø E6 inn mot Trondheim

Bildet viser kø på E6 i Trondheim. Før 1965 hadde denne veien navnet riksvei 50.

Foto: Henrik Sundgård / NRK

Eva Solvi

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Eva Solvi, håper E6 ser mye bedre ut om 25 år. Hun karakteriserer E6 som landets viktigste vei.

Foto: Aksel Kroglund Persson / NRK

Europavei 6 (E6) går mellom Kirkenes i Norge og Trelleborg i Sverige. Veiens lengde er rundt 3120 km, hvorav 2627,9 km i Norge.

Før 1985 gikk E6 helt fra Roma til Kirkenes.

Betegnelsen E6 ble innført 1. juni 1965 for strekningen Roma - Bologna - München - Berlin - Trelleborg - Oslo - Stjørdalshalsen, ifølge Wikipedia.

Før juni 1965 het E6 i Norge Riksvei 1 fra Svinesund til Oslo, og riksvei 50 fra Oslo til Kirkenes.

– Mye å forbedre

Eva Solvi er avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Sør-Trøndelag, og hun mener dette er landets viktigste ferdseslsåre.

– Ja, det er nok den viktigste veien i Norge. En vei som svært mange benytter. For 50 år siden fikk den navnet E6 kun fram til Stjørdal i Nord-Trøndelag, og det var fordi den var for dårlig lengre nord. Det var mye grusvei, forteller Solvi til NRK.

Men fremdeles, 50 år etter den fikk navnet sitt, er veien fremdeles i dårlig stand flere steder.

– Det er mange strekninger langs E6 der det ikke er gjort all verdens til arbeid. Det er lagt litt asfalt og veien har blitt litt bredere, men det er ikke tvil om at det er mange parseller som trenger en oppgradering, sier Solvi, som understreker at E6-planene har blitt mer helhetlig og langsiktige de siste årene.

(Saken fortsetter under bildet)

E6

E6 inn og ut av Oslo har fire felt. De brukte nesten ett år mindre enn planlagt, karene som bygde første del av E6 som motorvei. Den første delen ble bygd gjennom Romerikssletta.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

DDE-Bjarne fortvila over E6

DDE-vokalist Bjarne Brøndbo har også et litt spesielt forhold til E6. I tillegg til at bandet har laga en egen sang om veien, har vokalisten også personlig engasjert seg i saken.

Han er fortvila over den dårlige veistandarden på E6 i hjemfylket Nord-Trøndelag.

– Vi snakker om E6 – det skal jo være den strakeste veien – men i Nord-Trøndelag er den snart gjenbygd. Her bygges det autovern midt på veien, det freses opp spor og hastigheten settes ned til 70 overalt, sier mannen som har turnert i 20 år langs norske og utenlandske veier.

E6 om 25 år

Solvi forklarer hvorfor arbeidet med å utbedre veien ikke går fortere enn det gjør:

– Grunnen til at dette ikke går så fort, er på grunn av systemet vi har hatt med at man bygger ut bit for bit. Da blir det gjerne å bygge ut der man har fått bevilling, så blir det pause i noen år før man fortsetter et helt annet sted, men nå virker det som vi får et bedre system, sier hun.

Og håpet til avdelingsdirektøren for framtida er klart.

– Om 25 år så håper jeg E6 er en trygg og god vei. En firefeltsvei der det er mye trafikk og midtdeler der det er litt mindre. Det bør være en vei folk synes er sikker og som har god framkommelighet.

Video kjøretur langs E6

VIDEO: Her kjører Bjarne Brøndbo og Magnhild Meltveit Kleppa, som var samferdselsminister i 2012, E6 i Nord-Trøndelag.