Hopp til innhold

- Kappløp med døden å bli 85

– Det nærmer seg jo slutten da, men jeg leser jo stadig om 100-åringer som er aktive så det blir et slags kappløp med døden, sier Håkon Bleken og ler.

Håkon Bleken mener han er bedre enn noenesinne. 85-åringen er spent om hva som skjer etter dette livet.

Håkon Bleken fyller 85 år, men er fortsatt en av landets mest engasjerte kunstnere.

I dag fyller trondheimskunstneren 85 år. Som ung var noe av det han var mest redd for å bli banal. Som 85-åring er han fast bestemt på at han må tas på alvor. Det fortjener han, mener kunsthistoriker Holger Koefoed.

Selvportrett av Håkon Bleken

– I Østen symboliserer uglen døden, mens i Vesten symboliserer den visdom, sier Bleken.

Foto: Morten Andersen / NRK

– Han er en av våre mest engasjerte og engasjerende billedkunstnere. Det er få sånne i Norge, sier Koefoed.

Feires med utstillinger

Bursdagsbarnet hedres med en utstilling på Galleri Brandstrup i Oslo i februar og en i Trondheim. I hjembyen er det Galleri Ismene som nå stiller ut en rekke portretter, også av kunstneren selv. En heder Bleken setter pris på.

– Det synes jeg er hyggelig, men det er også rimelig, sier han og ler.

En av de store

Koefoed er imponert over det Bleken har fått til og mener han fortjener å bli trukket frem.

– Han er en ener på den måten at han både har markert seg veldig sterkt som billedkunstner, men også gjennom teoretiske diskusjoner og holdninger, sier Koefoed.

Han sammenligner gjerne bursdagsbarnet med Arne Ekeland og Oddvar Alstad. Men, han mener Bleken er enda mer fremtredende.

– De har aldri hatt den posisjonen i samfunnet som Bleken har, sier han.

Se Dagsrevyreportasjen om Bleken på 85-årsdagen
(artikkelen fortsetter under videovinduet):

Til tross for mer enn nesten femti år som kjent kunstner er han like engasjert, og har aldri vært mer produktiv.

Til tross for mer enn nesten femti år som kjent kunstner er han like engasjert, og har aldri vært mer produktiv

Gruppe 5

På 60-tallet underviste Håkon Bleken arkitektstudenter på gamle NTH i Trondheim. Der ble han også med i kunstnerfellesskapet Gruppe 5 sammen med fire andre kolleger.

Gruppe 5

Sammen fikk Gruppe 5 presentert seg for hele Norge.

Foto: Arkivfoto

Sammen med Ramon Isern, Halvdan Ljøsne, Roar Wold og Lars Tiller markerte Bleken seg i kunstmiljøet i Norge.

– De eksperimenterte med figurasjon og nonfigurasjon, men, Bleken har vært sterkt knyttet til det figurative fordi jeg tror han føler at skal du uttrykke vår tids livsfølelse så er det en sterkere måte å gjøre det via det fortellende bildet, sier Kofoed.

For Bleken ble Gruppe 5 en mulighet til å vise seg frem.

–Vi behøvde ikke å male 25 bilder hver for å ha en utstilling, vi kunne male 5 hver og stille ut sammen. Så kunne vi presentere oss og gjøre oss gjeldende i Norge. Det var en stor suksess, sier Bleken.

Gjennombruddet

Han fikk sitt store gjennombrudd tidlig på 70-tallet og det var kulltegningene hans som grep mange. Det kom etter at han hadde slitt med ettervirkningene av en hjernerystelse som satte begrensninger på hvor store bilder han klarte å lage.

– Han er vår fremste kulltegner i Norge, sier kunsthistoriker Koefoed.

Håkon Bleken

Det er kulltegningene som står Blekens hjerte nærmest.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

Kulltegningene er også den uttrykksformen Bleken føler han mestrer best. Så glad er Bleken i kulltegningene sine at han stadig kjøper tilbake egen kunst.

– Det er ganske vanskelig å lage kulltegningene og jeg har dessverre solgt mange fine. Derfor forsøker jeg nå å kjøpe de tilbake, sa Bleken til NRK i april i fjor.

Kulltegninger av Håkon Bleken

Det var kulltegningene som førte til Blekens gjennombrudd på 70-tallet.

Foto: Bent Lindsetmo

Fra kull til maling

I nyere tid fikk Bleken sitt gjennombrudd som maler.

– Det er en utrolig utvikling han har vært igjennom i løpet av sitt liv som maler, sier Koefoed, tydelig imponert.

Og kunsthistorikeren er også imponert over Blekens bruk av collager i bildene.

– Det er billeddiktning egentlig. På avstand kan det se vakkert ut, men går du tett innpå møter du faenskapen og det er vel noe av det som gjør mange av hans bilder veldig spennende, sier Koefoed.

Også Per Høyem hos Galleri Ismene i Trondheim roser Bleken.

– Han er jo utropt som suveren når det gjelder kulltegninger, men vi ser jo nå at han også har utviklet seg som maler og står nå som en av våre betydeligste malere i vår tid, sier Høyem.

En tydelig stemme

Håkon Bleken er også kjent for sin tydelige stemme og er en ivrig samfunnsdebattant. Han mener kunstnere har et samfunnsansvar.

– Det er viktig at kunstneren, som andre mennesker, forsøker å forstå hva som foregår, sier han.

22 juli gjorde så sterkt inntrykk på Håkon Bleken at han ikke klarte å snakke om det. Løsningen for ham ble å male det ut.

Elsker ord

Bleken skriver også ofte kronikker i media og setter stor pris på å få bruke det skrevne ord.

– Det å bruke ord for meg har vært en stor berikelse, ikke bare for mitt ordforråd, men også for meg som menneske. Jeg bruker ordet fordi jeg blir så forbannet over ting som skjer, sier Bleken og ler.

– Da burde jeg holde kjeft, men jeg er ikke klok nok til å gjøre det.

Offentlig krangel

Bleken er heller ikke redd for å rope høyt. Etter at han og Inger Sitter ga sin kunstgave verdt 30 millioner til Trondheim kommune, har de begge vært misfornøyde med Trondheim kunstmuseums håndtering av Gråmølna. Debatten mellom partene har gått for seg i media.

– Jeg synes det er skammelig. Vi føler oss lurt, har Bleken sagt flere ganger.

Bleken har også gått hardt ut mot kunstkollega Håkon Gullvåg. For fem år siden rettet han skytset mot den anerkjente billedkunstneren etter hans utstilling "Hellig Jord" i Trondheim.

For meg har Gullvågs utvikling vært katastrofal, sa Bleken til NRK den gangen.

Nå har konflikten mellom Håkon og Håkon stilnet.

Mer i vente

Men, stille rundt kunstneren blir det neppe fremover. Skal vi tro historikeren har vi mye i vente fra 85-åringen.

– Det er bare å ta på seg sikkerhetsbeltet, for her kan alt mulig skje. Det som er helt sikkert er at det blir kunstnerisk spennende, sier Koefoed.

Det er umulig for Bleken å si hvor mange bilder han har malt opp igjennom tiden. Det han er sikker på er at det siste bildet ikke er malt.

– Det er morsomt å male. Du har mer erfaring på to plan, først det tekniske og maleriske, også har du mer menneskelig erfaring, sier Bleken.

Han håper penselen er noe av det siste han må legge fra seg.

85 er nesten greit

At alt er slutt når døden inntreffer har Bleken vanskelig for å forstå.

– Det at det plutselig skal være stopp, det er ganske merkelig. Jeg tror det er få mennesker som tror at det er helt klin stopp. Jeg tror det er en fortsettelse, på en eller annen måte, sier en ettertenksom Bleken.

Se Håkon Bleken i programmet Atelieret som gikk på NRK 1 i desember i fjor.

I NRK-serien «Atelieret» møter vi seks kunstnere som gjennom flere tiår har satt sitt preg på norsk billedkunst og samfunnsliv. Fra de fleste av dem sto på barrikadene i 60- og 70-åra til de i dag har et etablert uttrykk, dog stadig i forandring og nyutvikling. For de har slett ikke lagt bort penselen, disse godt modne kunstnerne, fortsatt samfunnsengasjerte. Sverre Krüger møter dem hjemme i sitt eget atelier i fullt arbeid. Men der får de også «møte seg selv i døra» - ved at de ser og kommenterer sitt eget nærvær i utdrag fra NRKs rikholdige arkiv fra tidlige, ofte opprørske år. Håkon Bleken er en av de virkelige nestorer innen norsk samtidsmaleri. Tidlig på 1970-tallet fikk han sitt gjennombrudd med sine kulltegninger – der han tegnet et nådeløst og nakent bilde av menneskets mentale og eksistensielle tilstand i en brutal verden.
Håkon Bleken har stadig vært på barrikadene – både for kunsten og kunstnernes vilkår og for rettferdighet og mental kraft i den moderne verden. Ingen norsk kunstner i vår tid
har vært en så aktiv samfunnsdebattant som Bleken, og ennå i dag, midt i 80-årene, har han også kunstneriske tilstede med hyppige utstillinger.

I NRK-serien Atelieret møter vi seks kunstnere som har satt sitt preg på norsk billedkunst og samfunnsliv.