Vurderer ilandføring fra Skrugard

Statoil vurderer ilandføring av oljen fra Skrugard-feltet, som én av flere løsninger.

Statoil

Statoil utreder metoder for omlasting av olje fra Skrugard-feltet.

Foto: Heiko Junge / Scanpix

Feltet ligger 250 kilometer nord for Hammerfest og inneholder om lag en halv milliard fat olje.

Å frakte olja til land har blitt omtalt som et usannsynlig alternativ, i og med at feltet ligger langt ute i havet. Nå skal Statoil likevel utrede muligheten.

– Vurderer fordelene

Prosjektleder for Skrugard- utredningen, Erik Strand Tellefsen, er tydelig på at et rør som skal legges inn mot land fra et felt halvveis til Bjørnøya vil koste mer enn omlasting i sjø – slik Eni Norge skal gjøre på Goliat-feltet.

– Det er dyrere, men vi skal likevel ha en gjennomgang av mulighetene og kostnadene ved ilandføring. Så vil vi vurdere det opp mot alternativet med omlasting til sjøs, sier Tellefsen

– Gir mer fleksibilitet

Skrugard inneholder minst dobbelt så mye olje som Goliat. Det åpner for ilandføring som et alternativ.

– En fordel med omlasting på land er at lastebåtene kan være større enn shuttletankerne som henter last ute på plattformene. Vi kan også ha større lagringskapasitet på land, slik at vi ikke blir avhengig av at omlasting skjer til nøyaktige tidspunkter, sier Tellefsen.

Grønt lys i Hammerfest

Hammerfest kommune merker seg med interesse Statoils utredning, og vil forsøke å posisjonere seg i forhold til et landanlegg for olje. Ordfører Alf E. Jakobsen (Ap) er positiv til utredningen.

– Vi vet at Skrugard ligger langt ut, og det er utfordrende å få varene til land. Men det at Statoil vil utrede ilandføring, gjør at vi også må se på det som en mulighet. Å få landanlegg for både olje og gassproduksjon er en veldig interessant mulighet, sier Jakobsen.

Nyheter fra Troms og Finnmark

Hege Iren Hanssen

Hege Iren Hanssen gir deg nyhetene

Hege Iren Hanssen gir deg nyhetene