En midtdeler på E8 i Lavangsdalen vil gi en smalere vei, og dermed gjøre det vanskeligere for utrykningskjøretøy å passere.
Det er ett av punktene i en ny risiko- og sårbarhetsanalyse Statens vegvesen har laget for E8 i Lavangsdalen i Troms.
Strekningen, som er hovedinnfartsåre til Tromsø, har lenge vært ulykkesutsatt.
I januar i fjor omkom fem personer da to personbiler, en minibuss og en varebil på vei fra Tromsø kolliderte med en buss med unge håndballspillere som kom i motsatt retning.
- Les også:
- Les også:
I ettertid lovet samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa midtdelere på strekningen.
- Les også:
- Les også:
For smal for midtdelere
Veien mellom Nordkjosbotn og Tromsø er bygd etter 8,5-meters veistandard. Utvidelsen av veien på vestsiden av Ramfjorden, som skal bygges mellom 2012 og 2014, er planlagt etter 10-meters standard.
- Les også:
Dermed kan det bli smalt og vanskelig for utrykningskjøretøy å komme frem til en ulykke.
– En utfordring vi tar uten problemer
Direktør ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN), Tor Ingebrigtsen er glad for at Vegvesenet nå vil bygge midtdelere på E8 i Lavangsdalen.
– Det er vil glad for, det vil kunne spare mange menneskelig i årene fremover.
Når det gjelder utfordringene med at det kan bli vanskeligere å få frem ambulanser, og at det kan bli nødvendig å sende to, sier Ingebrigtsen at det ikke skal være noe problem.
– I sjeldne tilfeller kan det bli vanskelig å komme frem med utrykningskjøretøy, men da kan vi sette inn kompenserende tiltak som også Vegvesenet skisserer. Vi kommer til å kunne håndtere de utfordringene midtdelere i Lavangsdalen gir uten problemer.
– Bare halvveis
UNN ble selv rammet hardt i ulykken, nå ønsker Ingebrigtsen å få fortgang i utbedringene av hele innfartsveien til Tromsø
– Med midtdeler i Lavangsdalen er bare halve problemet løst. Det vil fortsatt gå liv tapt i Ramfjord hvis man ikke finner frem til en raskere løsning enn det byrådet nå har lagt opp til der. Så på UNN så er vi først og fremst opptatt av å få fortgang i veiutbyggingen der.