TV-programmet «Españoles por el mundo», som handler om spanjoler i utlandet, ble tirsdag vist på den spanske statskanalen RTE.
RTE - som er spanjolenes svar på NRK - har en markedsandel på 17 prosent. Det betyr ifølge NordNorsk Reiseliv at vel fire millioner spanjoler så programleder Belén Rodrigues møte landsmenn i Tromsø og Finnmark.
I programmet fikk spanjolene stifte bekjentskap med Hurtigruten, norske fjorder, hundesledekjørring, samisk kultur og reinsdyr.
– Reiselivsreklame på sitt beste
Administrasjonskonsulent i NordNorsk Reiseliv, Knut Hansvold, jubler over TV-programmet.
– TV-opptakene ble gjort i vakkert påskevær, og spanjolene som deltok i programmet snakket varmt om det å bo i Norge og Nord-Norge. Vi fikk også tatt brodden av myten om at det er så kaldt her, så dette var reiselivsreklame på sitt beste, sier han til NRK.no
- SE PROGRAMET: (ekstern lenke)
Tror på langtidseffekt
Reiselivet håper nå på lignende effekt som etter
. Etter å ha blitt vist på britiske TV-skjermer, .– Men det er nok urealistisk for oss å tro på like rask effekt. Joanna Lumley-programmet ble vist like før nordlyssesongen, mens dette programmet går etter at vintersesongen er over. Likevel vet vi at slike program går i reprise og har tro på en god langtidseffekt, sier Hansvold.
Spanjolene har blitt en stadig viktigere del av turistmarkedet i Norge. Fra 2004 til 2008 har antallet spanske turister økt med 25 prosent, ifølge Innovasjon Norge som også kjører en
.– Også vi merker det, og spanjolene er etter hvert blitt en personlig favoritt hos meg. De er kunnskapsrike, livlige, tar ting på sparket, og er veldig opptatt av mat og kultur, framhever Hansvold.