Hopp til innhold

Jente avvist av Helse Nord i tre år

Selv om hun skulle prioriteres endte hun som en kasteball i helsesystemet.

I tre år har ei jente fra Finnmark ventet på spesialistbehandling innenfor barne- og ungdomspsykiatrien.

Helse Finnmark, som ikke har den nødvendig kompetansen, har henvist henne videre, men Helse Nord har nektet å gi jenta den behandlingen hun har krav på fordi hun bor i Finnmark.

– Det dreier seg om en jente som har blitt vurdert av barne- og ungdomspsykiatrien innen Helse Finnmark, der de har vurdert at pasienten trengte mer spesialisert, mer kompetanseknyttet utredning av jenta enn det de selv kunne tilby, sier fylkeslege i Finnmark, Fredrik A.S.R Hanssen.

Avvist

Helse Finnmark henviser henne til Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN). Der blir henvisninga avslått. UNN prioriterer pasienter fra Troms, er begrunnelsen.

Jenta blir så henvist til Nordlandssykehuset, og igjen får hun avslag med samme begrunnelse. Helse Finnmark henviser henne da til Rikshospitalet, hvor det også blir avslag, med begrunnelse i at det er UNN som har ansvaret for henne.

Skulle prioriteres

Jenta ble i 2006 vurdert som en rettighetspasient, det vil si at hun skal prioriteres. Men i stedet er hun blitt en kasteball i Helse Nord:

– Det har gått veldig lang tid fra pasienten første gang ble henvist, og ble vurdert som rettighetspasient, uten at pasienten har fått et tilbud i tråd med det man har vurdert at det er behov for. Det er sterkt beklagelig. Det prinsipielt viktige er at alle pasienter uavhengig av bosted skal ha et likeverdig tilbud fra primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.

Det ikke er vanlig at pasienter blir en mangeårig kasteball i systemet, sier informasjonsrådgiver i Helse Finnmark, Ivar Greiner:

– Saken viser at Helse Nord mangler et system for å unngå sånne situasjoner, så det må Helse Nord sørge for å få på plass.

Legger seg flat

Helse Nord legger seg flat og beklager det som har skjedd:

– Det er en veldig uheldig sak, som er veldig trasig for den pasienten det gjelder. Dette er en sak som burde vært løst helseforetakene i mellom, altså mellom Helse Finnmark, Nordlandssykehuset og UNN. Det viser seg at det ikke er gjort.

– Det betyr da at vi ikke har gode nok system for å håndtere denne type saker. Vi skal svare helsetilsynet på de spørsmålene vi har fått. Så skal vi få på plass et system som gjør at vi unngår slike problemer senere, sier informasjonssjef i Helse Nord, Kristian Fanghol.

Per i dag har jenta fortsatt ikke mottatt behandling.