Det har nærmest vært krig mellom Hurtigruten og anløpshavnene langs kysten, etter at Hurtigruten siden nyttår nektet å betale avgift for å legge til kai.
Men nå har Hurtigruten har begynt å betale for seg igjen - selv om konflikten fortsatt ikke er løst.
– Vi gjenopptar betalingen fordi vi nå ser havnene gjennomgår avgiftsnivåene,
de har lagt til grunn for oss som bruker av havn, og vi ser også at enkelte havner har redusert på blant annet anløpsavgiften, sier kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten Anne Marit Bjørnflaten.
- Les også: Hurtigruten kan bli nektet å legge til kai
- Les også: Slakter Hurtigrutens betalingsnekt: – Har aldri opplevd maken
Helt feil fremgangsmåte
Hurtigruten mener avgiften de har betalt i flere havner har vært for dyr, og har krevd å få svar på hva pengene går til.
Nå har havnene levert dokumentasjon på dette.
– Og hvis det skal ha seg slik at en eller annen havn ikke er i tråd med lovens opplegg, så har holdningen vært hele veien at da får man justere seg inn i forhold til loven. At de har nektet å betale synes vi er en fremgangsmåte som bare er helt feil, sier direktør i Norsk havneforening Arnt-Einar Litsheim.
Konflikten er ikke over
– Vi ønsker jo å komme i dialog med de forskjellige havnene, både om å få på plass avtaler med hver enkelt havn, men ikke minst også om hvordan vi løser den konflikten rundt det vi mener vi har utestående. Det kan bli å nå neste steg i prosessen, sier Bjørnflaten.
Så selv om hurtigruten har begynt å betale avløpsavgift igjen er ikke konflikten over. Hurtigruten og Norsk havneforening er fortsatt uenig om pris.
– Hvis en havn priser for høyt, så kan man jo velge å anløpe en annen havn, sier Litsheim.