Fartøyet var godkjent på feilaktig grunnlag fra flere instanser, forteller havariinspektør Bjørn Bratfoss.
– Grunnlaget for stabiliteten har ikke vært korrekt, og det var det heller ikke nå.
Bjørn Bratfoss sier at det også er gjort ombygninger av fartøyet som har gitt fartøyet stadig dårligere innebygd stabilitet.
- LES OGSÅ: Fisker omkom i båtforlis i Finnmark
Tatt av grov sjø utenfor Loppa
Det var i november 2010 at fiskefartøyet «Idarson» kantret. Tre mann var ombord i fartøyet da det ble tatt av grov sjø utenfor Loppa, og en mann mistet livet.
– Kombinasjonen av været som påvirker fartøyet, og dårlige stabilitetsegenskaper er den direkte årsaken til forliset, sier Bjørn Bratfoss.
Svikt i flere ledd
Bjørn Bratfoss har ledet undersøkelsene av forliset på vegne av Havarikommisjonen. Han forteller at det har blitt avdekket svikt i flere ledd.
– Ansvaret for fartøyets stabilitet ligger på rederiet og skipsføreren, men han skal hente kompetanse og bistand hos de som kan mer om stabilitet. Her har det vært flere aktører som ikke har fanget opp forskjellige forhold underveis.
Gjennomgang av fartøysinstruks
Bratfoss vil ha en gjennomgang av dagens fartøysinstruks, for å forhindre liknende ulykker i fremtiden. Fartøysinsruksen er et sentralt dokument som bør inneholde de viktigste driftsbegrensningene som fiskeren er nødt til å forholde seg til, for å drive båten på en sikker måte.
– Det er også der vi gir en sikkerhetstilrådning til sjøfartsdirektoratet der vi ber dem se på om dagens instruks er optimal, sier Bjørn Bratfoss.