Hopp til innhold

Her er det full splittelse om båtkjøp

Lokalstyret i Longyearbyen har vedtatt å gå til innkjøp av en losbåt til over 16 millioner kroner. Nå hersker det full splittelse om båtkjøpet.

Longyearbyen
Foto: Egil Daleng

Båten skal transportere losene til Kystverket, og være i beredskap døgnet rundt.

Ifølge Svalbardposten vil lokalstyret forplikte seg til å levere losbåttjenester for Kystverket de neste ti årene, hvis de går til innkjøp av millionbåten.

– Fornuftig

Christin Kristoffersen

Christin Kristoffersen, Svalbard Arbeiderparti.

Foto: Privat

Longyearbyen lokalstyre skal stå for mannskap, mens Kystverket skal betale lønn, drift, og faste kostnader som kaileie, årlig hovedservice og avskrivning av fartøyet.

Båtkjøpet ble vedtatt med åtte mot sju stemmer. Det er nå full splittelse blant lokalpolitikerne i Longyearbyen om vedtaket.

Lokalstyrelederen fra Arbeiderpartiet, Christin Kristoffersen sier til NRK at kjøpet vil være fornuftig.

Må ta opp lån

– Det gir oss utstyr og kvalitet som vi ikke har i dag, men som vi trenger for å vedlikeholde havna. Det vil også styrke beredskapen, sier Kristoffersen, som mener det er riktig at ikke Kystverket selv kjøper båten, selv om det er de som skal bruke den.

– Dersom Kystverket kjøper båten vil den ikke kunne være her på Svalbard hele året, sier hun.

For å kjøpe båten må det tas opp lån.

– Dårlig kontrakt

Svalbard Høyre mener oppdraget burde ha vært ute på privat anbud. Trond Johansen fra Høyre var en av de syv som stemte imot båtkjøpet.

– Det ligger langt utenfor lokalstyrets område å jobbe med, sier Johansen, som er kritisk til kontrakten som er skrevet.

– Det er en veldig dårlig kontrakt, og nå blir lokalsamfunnet pålagt alle risiko som følger med dette vedtaket, sier han.

Skriver snart kontrakt

Longyearbyen havn har lagt inn bestilling på hav de ønsker av losbåten.

– Den skal både fungere som en tradisjonell losbåt, for å frakte losen til skip, men skal også utstyres så den kan fungere som en ledelsesplattform for Sysselmannen under redningsaksjoner til sjøs, sier havnesjef Kjetil Bråten i Longyearbyen.

Båten skal blant annet bistå til oljevernberedskapen, og ha en toppfart på 45 knop, så den kan komme raskt ut til en havarist.

Den er utstyrt med fullt navigasjonsutstyr og har slepekraft på 6 tonn, det samme som de mellomstore redningsskøytene.

– Vi regner med å skrive kontrakt på båt i løpet av mars, og få den levert før 1. april neste år, sier Bråten.