Hopp til innhold

Frykter nedleggelse av flyrute

Store konsekvenser for næringslivet om kveldsflyet fra Alta til Oslo forsvinner, mener Alta-ordføreren

Alta lufthavn

SAS kutter den direkteruten på kveldstid fra 1. november, og erstatter den med en formiddagsrute.

Foto: Piera Balto / NRK

Det vil få store konsekvenser for næringslivet og andre passasjerer dersom kveldsflyet fra Alta til Oslo blir borte. Det sier ordfører Laila Davidsen.

– Etter vårt syn har det vært en populær rute som har gjort at man har sluppet å ta seg fri for å dra sørover for møte. For konkurransesituasjonen så vil det være problematisk å miste denne ruten, sier hun.

Erstattes med formiddagsrute

SAS kutter den direkteruten på kveldstid fra 1. november, og erstatter den med en formiddagsrute.

– Det vil bli mer komplisert for folk i Vest-Finnmark. Skal du rekke et møte i Oslo, så må du dra dagen før.

Da må de som skal sørover kaste bort en hel arbeidsdag om de skal på møte dagen etter, mener Davidsen. Hun sier at flyene er fulle.

Heller ikke fra Hammerfest eller Lakselv går det direkteruter til Oslo på ettermiddagen eller kvelden.

Davidsen har vært i kontakt med både SAS og Norwegian for å få de til å fly på kveldstid, uten å lykkes

– Vi har vært i kontakt med Norwegian og SAS for å få dem til å endre avganger. Men ingen var villig til å gjøre det. Jeg har advart dem om at ingen vil tjene penger på at to store maskiner går om formiddagen, sier hun.

– Kan ta morgenflyet

De som skal sørover med ettermiddagsflyet fra Alta kan heller ta morgenflyet. Det sier stasjonssjef ved SAS i Alta, Leif Kristensen.

– Ruten er flyttet tilformiddagen av økonomiske hensyn. SAS tar unna passasjerene klokken 11.30 for de som vil ut av Alta, sier han.

Blir en omlegging

Kristensen tror ikke endringer i flyrutene får noe å si for folk flest. SAS må tjene penger på rutene sine, sier han:

– Det er vanskelig å reise videre fra Oslo så seint. Den blir en omlegging fra det man er vant til, for den har vært lenge denne ruten her, sier han.

Kveldsruta har vart i mange år, og det kan hende den kommer tilbake i mars neste år.

– Dette varer fra november til mars, og det vil alltid bli aktuelt å putte maskiner inn hvis det blir mer trøkk på ruten, sier Kristensen.